söndag 20 november 2011

Frotterar mig med medaljörer och backar

Jag sitter och känner mig lite som en amöba. På ett bra sätt. En pösig och nöjd blobb som bara ligger och jäser och njuter av livet och tanken på den gångna helgen.

Och det är ju inte så konstigt att jag är en nöjd amöba, så som jag frotterar mig. Igår följde jag med Daniel till ett av Löparprojektet i Skånes träningspass i Bokskogen. Vi kom till den charmiga och roliga engelsmannen och före detta landslagslöparen Ian Manners hus där det fanns en massa truliga tonåringar som skulle springa runt, runt på en slinga bland röda höstlöv i närheten av Yddingesjön. Och det var inte riktigt vilka tonåringar som helst - där fanns till exempel 16-åriga Sara Lahti som häromveckan blev silvermedaljör i Nordiska mästerskapen för juniorer i terräng. Helt grymt, särskilt med tanke på att hon i stort sett är tre år yngre än de andra tävlande. Själv sprang jag inte särskilt mycket, men jag roade mig med att kolla in löpsteg och hållning och blev riktigt inspirerad. Och Ian pratade sig varm om vikten av stretching, något som fick mig att börja fundera över min egen stela kropp. Kikade lite i smyg på Sara (som det för övrigt var roligt att se springa igen, hennes  kan vara löparsveriges mest kända...) som kunde böja sin kropp i helt osannolika formationer och jag kände mig som ett kylskåp. Kanske värt att börja på projekt smidig igen? Ett tag kände jag ju att jag hade något på gång, när jag yogade två gånger i veckan minst och magen började närma sig låren när jag gjorde framåtböjar. Men av någon anledning är även svårt fånget lätt förgånget. Nu har jag knappt yogat alls sen i våras, och jag drar mig lite för att börja igen. Det är inget kul att vara stelast i klassen.

Löparprojektet kommer springande!
Från skånska bokskogar, NM-löpare och ermanska ostkakor igår till halländska bokskogar, VSM-silvermedaljörer och kräks i svalget idag. Jag tog cykeln inåt land och efter lite omvägar och uppförsbackar klockade jag tre mil när jag rullade ner på Simlångsdalens IP där mina alldeles egna klubbkompisar droppade in en efter en, redo för ett jävulskt backdistanspass som tränar-Eskil hade kokat ihop. Själv hade jag det riktigt jävligt i löparskorna den här förmiddagen och kände flera gånger frukosten i halsgropen, men jag roade mig istället med att spana på mina medlöpare som springer så tjusigt. Där finns bland annat Anette som springer som en vind och plockar veteran-SM-medaljer på löpande band, där finns Lennart som jobbar på femtio maror före femtio och är på god väg med Bromölla förra helgen som den fyrtioåttonde. Där finns cykel-Sara som springer så lätt, så lätt uppför väggbackar, där finns Martin och Karl-Bertil som knotar sig uppför backarna och som känns segare än livet självt. Och mitt i allt tränar-Eskil som aldrig tycks bli trött, och som alltid har de rätta peppande orden att plocka fram när de sista tio metrarna upp till backens krön känns som sista milen på en mara.

Gud, jag känner mig helt frireligiös. En frireligiös amöba. Men jag är bara så himla, himla glad över alla underbara människor jag har fått träffa tack vare löpningen!

En dryg timme backar blev det, och sen var det dags att sätta sig på cykeln igen. Jag struntade i omvägarna och kom hem efter två mil, rätt så nöjd med dagens insats. Visst fick jag mig en liten tankeställare när tre mils cykling följt av nästan tolv kilometers löpning kändes så jävligt, men herregud, det är ju ändå nio månader kvar till Kalmar. Och väl där tänker jag inte springa ett maraton i uppförsbacke precis.

Snygg-Bianchin. Som inte fått något namn ännu. Måste fundera på det.

5 kommentarer:

  1. Bianchin kan få heta Benke?

    SvaraRadera
  2. Vilken lyckad helg det blev för dig med och roligt att du kom ner! Jag tror Sara kan sparka sig själv i ansiktet om hon tar ut steget för mycket, hon är sjukt vig!

    Nu blir det mer ostkaka! :)))

    SvaraRadera
  3. jag kommer ner till 035land på fredag så om du vill/kan/har lust för en löptur i helgen så hör gärna av dig! Eller ett vattenöpningspass, gympass, yogapass eller....ja du fattar. ;-)

    SvaraRadera
  4. Zäta: Nä siddu, det går inte. Benke kan bara Lisa Syréns maskot i På spåret heta. Annars kanske jag kan döpa den till Håkan? Fast då kommer det bli så jobbigt i Kalmar för då kommer du inte fatta om det är dig eller cykeln jag pratar med.

    Daniel: Haha, gud vilken rolig bild jag fick i huvudet nu! Lite som en sprattelgubbe. :) Och det var väldigt roligt att hälsa på er, jag skäms nästan lite som stannade så länge. Men ni är så himla härliga du och Sofie!

    Ingmarie: Du kommer inte tro mig, men jag är inte hemma den här gången heller! Jag förstår inte det här, det är som att någon högre makt har något emot oss... så himla, himla typiskt. Men jag ska upp till sthlm 5-7 dec på kurs, kanske kan vi ses nåt då?

    SvaraRadera
  5. ja det var väl typiskt... Men jag unnar dig verkligen en kanarieresa! (Vilken ö?) 5-7 jobbar jag långa, låååååååna dagar. :-(

    SvaraRadera