onsdag 1 juni 2011

Mina lår går också ihop

Precis som hos Anna-Lena på Fitness magazine har Uppdrag gransknings reportage förra onsdagen om skönhetsindustrin och bristen på kontroll i densamma legat och gnagt hos mig. Inspirerade av bloggare som Kissie går tonårstjejer och gör ingrepp på sig själva om och om igen, framför allt handlade det i reportaget om så kallade fillers som i princip vem som helst får spruta in i dina läppar, dina kinder och var sjutton du nu vill ha det. Trots att det är ett riskfyllt ingrepp som kan orsaka ansiktsförlamning och grejer. Och många tjejer vittnade om att ingreppen inte hade blivit så lyckade precis.

Först blev jag förbannad på tjejerna. Tänkte att vafaaan, tänk efter lite nu! Klart man inte går till en människa utan utbildning och betalar dem för att spruta in massa skit i sin kropp!

Sen besinnade jag mig och blev istället förbannad på industrin. Vilka skithögar som utnyttjar unga tjejers dåliga självförtroende!

Därefter blev jag arg på skönhetsbloggvärlden. Vad är det för människor som sprider de här idealen egentligen? Som gör att tonårsbrudar tycker att det är ett måste att fylla läpparna och operera brösten?

Till slut blev jag bara ledsen. Jag kan också ha mina dagar när jag känner mig ful och missnöjd med mig själv. Men jag vet ju innerst inne att jag är fin som jag är och att det där bara är trams. Jag blev ledsen när jag tänkte på att det finns så många tjejer som mår skitkasst eftersom de inte hittar den där styrkan inombords, den där rösten som säger att jag duger, bannemig, precis som jag är. Jag vet ju att de finns, och jag vet vilket helvete det är. Jag själv tryckte aldrig in nån skit i mina läppar med hjälp av sprutor, men jag har gjort annat som inte är särskilt snällt mot kroppen.

Tack vare Anna-Lenas inlägg på Fitness magazine-bloggen hittade jag Egoinas upprop mot osunda ideal. Hon fick ett mejl från en ledsen läsare som var fast i träsket av dåligt självförtroende och taskig självbild och ville bara veta om Egoinas lår också gick ihop, för om de gjorde det så kunde brevskrivaren också känna sig normal för en liten stund. Egoina blev därefter överöst av bilder från läsare på hur deras lår ser ut, bilder som hon publicerar på bloggen. In och kika vettja! Snacka om en bevisorgie i att alla ser olika ut, och alla är vi lika värda oavsett.

De där låren alltså. När jag var trettonfjorton år vet jag att vi diskuterade det där i tjejgänget. Av någon anledning hade vi fått för oss att om låren gick ihop så var man tjock. Och det är tydligen en idé som fortfarande lever kvar.

Mina lår. Som går ihop. Och som börjar få en sån där fräck löpartightssolbrända.

9 kommentarer:

  1. Mycket bra inlägg! Mina lår går också ihop - och det är jag stolt över.

    SvaraRadera
  2. Go go! Läste också och gillade. Fram för sunda ideal. Fina snabba starka ben :)

    SvaraRadera
  3. Mycket bra skrivet! Tänk om alla skulle se exakt likadana ut. Hur skulle det bli? Urtrist! Magen är väl också ett sånt där ställe man blir "fet" på. Det är ett av de mest populära ställena att "punktbränna". ja för de som tror att man kan det alltså. Sorgligt...

    SvaraRadera
  4. Sofie: Och det ska du vara! :D

    Annika: Eller hur! Tänk vad mycket man kunde göra med all den där energin som man lägger på att oroa sig över hur man ser ut!

    Ingmarie: Världen skulle vara verkligen vara mkt tråkigare om alla var stöpta i samma form. Det trista är bara att det verkar omöjligt för många unga tjejer att förstå i tid så de slipper ägna massa tid åt att bekymra sig över onödigheter. :(

    SvaraRadera
  5. Bra inlägg! Läste hos Egoina om lårkampajen, men att granska varje kroppsdel och jämföra - är det sunt då? För ja, vi ser alla olika ut.

    SvaraRadera
  6. Absolut inget fel på de låren, ser starka och välformade ut :)

    SvaraRadera
  7. Det är klart att låren ska gå ihop! Helst hela vägen ner till knäskålarna. Magen och vaderna är en annan sak men kvinnor kan ha fylliga lår utan att vara tjock eller ens mullig. Det är fullt naturligt och ingenting man ska försöka motverka.

    SvaraRadera
  8. Min kille tycker det ser konstigt ut om tjejers lår INTE går ihop. Han tycker att det ser ut som två pinnar som är fastsatta, inte en naturlig del av kroppen.

    Therese: snygga spiror där! ;)

    SvaraRadera
  9. Pernilla: Fast i det här fallet tycker jag att det är just det som det handlar om - att visa att vi alla ser olika ut. Ingen granskning av en specifik kroppsdel, utan bara ett upprop som med all sin mångfald visar att det inte spelar någon roll hur vi ser ut!

    Anonym: Och starka är de också, vill jag lova! :)

    Oskar: Nä precis, fullt naturligt. Men det fina är ju att det faktiskt kan vara fullt naturligt med spinkiga lår också, det behöver ju inte vara något fel att låren inte går ihop. :)

    Lotta: Tacktack. :) Skönt att alla har olika smak, det finns förmodligen människor som tycker att smalare lår är fina också. Det viktigaste av allt tycker jag är att man själv tycker att ens egna lår är de finaste. :)

    SvaraRadera