torsdag 8 september 2011

En ny utmaning

Josefins nya utmaning om att komma topp 200 på Vasaloppet har snurrat runt lite i mitt bakhuvud de senaste dagarna. Först tänkte jag att jag skulle utmana henne, och köra mitt eget race. Inte lika avancerat, med kostrådgivare och egen tränare, utan lita på att jag successivt faktiskt blir en bättre skidåkare på grund av hård träning och bättre teknik som följer med åren, och därför borde jag kunna göra ett bättre lopp 4 mars 2012. Trots allt är ju topp 200 ett steg på vägen i min femårsplan om medaljtid, även om jag inte tänkt att det skulle gå riktigt så fort. Medaljtid brukar motsvara en placering runt 130-140.

Men nä. Jag håller mig till min femårsplan. Jag tar ett par hundra placeringar i taget och nöjer mig med topp 400 nästa år.

Så jag har klurat och klurat. Funderat på cykling. Funderat på annan typ av löpning. För en ny utmaning vill jag ha. Eller, snarare, behöver jag. Det fina med när jag började med löpningen var att då kändes allting nytt och roligt, och samma sak var det med skidåkningen. Det var en grym kick att se den snabba utvecklingen och det var så spännande med allt nytt. Och även om jag fortfarande ser löpningen som en av mitt livs stora kärlekar så längtar jag efter den där nya känslan.

Och nu har jag ett embryo till en plan. Igår anmälde jag mig till en simkurs som börjar i oktober. Jag har nämligen insett att jag trivs väldigt bra i vatten, och att tiden bara försvinner medan jag paddlar längd upp och längd ner. Problemet är bara att jag inte kan simma annat än bröstsim, och det är sjukt begränsande. Jag vill lära mig mer! Dags därför att ge mig in i frisimmets värld.

Det är en start. På exakt vad vet jag inte ännu, men jag har förstås drömmar. De stora drömmarna ligger förmodligen ett par år framåt i tiden, men på vägen hinner det nog hända en del.

Gud vad det här blev flummigt. Men jag vill bara säga att med start om mindre än en månad kommer det förmodligen handla lite mer om en plaskande Therese snarare än en springande. Även om jag förstås kommer springa vidare mot Stockholm marathon 2012 inte minst, och jag kommer förhoppningsvis snart lägga om träningen mer med sikte mot Vasaloppet också. Men i alla fall. Mer vatten än vanligt kommer det bli.

Och förresten, om du undrade så bestämde jag mig för det jag redan bestämt. Alltså att jag ska upp till Stockholm och springa halvmaran nästa helg. Att jag ens tvivlade! Om jag ska gå för pers eller inte får dock känslan i kommande två löppass bestämma.

Nya utmaningar kräver nya gadgets. Simglasögon till exempel.

2 kommentarer:

  1. Men åh vad roligt!! Välkommen in i simningens underbara värld :)

    SvaraRadera
  2. Inspirerad av vem som skrev den första kommentaren här så tror jag att jag gissar på att din nästa stora utmaning är... Ironman! ;)

    SvaraRadera