torsdag 21 juli 2011

Men Myrtl då?

För en tid sedan (mer exakt fem veckor...) lovade jag en utvärdering av Myrtl routine som jag tänkte testa för att se om min höft blev bättre av det. Jag skulle köra övningarna efter varje pass i två veckor var tanken.

Och jävlar vad jag har varit ihärdig! Okej, det har inte blivit av efter precis varje pass, men efter tre fjärdedelar i alla fall. Oavsett om jag sprungit, rullskidat eller gymmat. Har jag varit svettig har jag gjort Myrtl, ungefär.

Men jag insåg rätt fort att två veckor inte direkt var en ocean av tid. Jag behövde hålla på lite längre för att kunna märka nån skillnad. Dessutom åkte jag till Gotland mitt i allt och lekte cykelturist, så då blev det inte tid att hålla på och utvärdera. Men nu kommer den, det ni alla har väntat på - min dom över Myrtl!

Faktum är att min höft mår riktigt, riktigt bra just nu. Jag är fortfarande stel på vissa ställen i benen och jag tror att jag behöver kolla med en naprapat om det är något jag kan göra något åt och i så fall hur, men jag har inte ont. Jag har sprungit på som vanligt under perioden, till och med lite tuffare än jag är van vid, och det har gått bra. Jag jobbar förvisso aktivt med mitt löpsteg och löpposition, men jag tycker att det går lättare och lättare att hamna rätt på en gång, det vill säga fram med höften och rak och fin överkropp. Tidigare har jag tappat den fina hållningen efter ett tag eftersom höftpartiet varit svagt. Jag märkte faktiskt ganska fort en rätt stor skillnad i styrka. När jag började med övningarna var jag helt sned och det jag kunde göra med lätthet med min vänstra sida var tungt som tusan på högersidan (den onda då alltså). Men efter ett par veckor hade det i stort sett jämnat ut sig!

Nu kan jag förmodligen inte tacka just de här övningarna för allt. Under den här tiden har jag nämligen också gjort ett nytt styrketräningsprogram med nya, roliga övningar som är sjukt tuffa mot säte, ben och mage. Klassiska löparmuskler alltså. Det har förmodligen också gjort sitt till.


Men jag tror ändå på Myrtl. Därför tänker jag fortsätta med övningarna som prehab även i fortsättningen Kanske 2-3 gånger i veckan.

2 kommentarer:

  1. Kul att höra! Jag hade ju också tänkt köra Myrtl.. men det har inte blivit av mer än några klassiska sidobenlyft à la Jane Fonda. Får göra ett lite mer seriöst ryck tror jag.

    SvaraRadera
  2. Vad bra! Jag brukar också köra en del av de övningarna och tycker också att de är kanon.
    Och som jag skrattade åt ditt förra inlägg, tänka att man alltid ska vara så fåfäng :D

    SvaraRadera