lördag 11 december 2010

Marängsnö och Vasaloppstvivel

Finns det något bättre sätt att avsluta arbetsveckan på än att åka en och en halv mil i vintervädrets motsvarighet till John Bauerskogen? Hemmaspåren var delvis rätt blöta ute på myrarna, men på de ställen där de var bra var de riktigt, riktigt fina, som att åka på maräng. Jag lyckades hamna bakom klubbens fantastiska spårare, så jag fick åka i nygjorda spår. Lite trögt gick det som vanligt innan spåren hinner sätta sig, men det gjorde verkligen ingenting. Det blir liksom inte vackrare än såhär.

Och nånstans efter fem kilometer kom jag dessutom på hur det var man gjorde när man åker skidor. Jag hittade frånskjutet och trycket i benen, armarna hittade rätta läget och magen kopplade hur den skulle bete sig för att på bästa sätt hjälpa mig framåt.

Men som alltid när jag är ute och harvar i snön eller på rullskidor så funderar jag då och då över hur sjutton det gick till när jag åkte nio mil mellan Transtrand och Mora. Nio mil är ingen piss i havet. Och när det vissa dagar känns som en oerhörd ansträngning att åka en och en halv mil är det lätt att börja tvivla på att det ens är genomförbart att köra nio mil. Men jag har ju gjort det en gång redan, så det ska väl gå igen.

För övrigt sitter jag hemma idag och har inte varit i Bovallstrand. Jag skulle ju dit hade jag tänkt, och springa Lussemara. Men jag har inte hittat tillbaks till min långlöparform ännu, och därför kändes det lite onödigt att springa 4,2 mil just idag, i slask, blask och halka. Det kommer fler lopp!

Vackert så det förslår

Nya pjuxen var på, funkade hur bra som helst!

Men det var lite blött på myrarna, och då ser stavarna ut såhär till slut. Man får se det som lite extra styrketräning när man får släpa på lite extra vikt...

Som att åka på en gräddtårta!!

3 kommentarer:

  1. Gudavackert skulle jag vilja säga! Jag tvivlar inte en millisekund på att du klarar nio mil en gång till. Nu vet du dessutom att du kan. :-)

    SvaraRadera
  2. Oj! Du lyckas verkligen hitta fina omgivningar, inte första gången jag ser fina bilder på din blogg, härligt!

    Tvivla inte på Vasaloppet! Du har tränat hårt med styrka och annat låter det som så dagsformen kan nog variera lite beroende på var i träningen du ligger just nu. När det drar ihop sig så laddar du på rätt sätt och kommer få värsta superkompensationen så tvivla inte och fortsätt med att bygga en stark kropp! :)

    SvaraRadera
  3. Ingmarie: Jag brukar tycka att trakterna runt Simlångsdalen är vackra utan snö, men med det där gräddiga täcket blir det ännu bättre! :) Och det känns fint att veta att du tror på mig inför Vasaloppet också. :D

    Daniel: Du får komma hit och titta på mina fina omgivningar nång gång! :) Och när du skriver sådär om min träning så kan jag ju inte annat än hålla med dig... Jag håller ju på att bygga upp min absolut bästa skidåkarkropp! :D

    SvaraRadera