tisdag 17 augusti 2010

Såhär ska tusingarna springas!

Före intervallerna...

Jag är rätt dålig på att springa långa intervaller. Jag älskar mitt banpass där jag kör 2x3x400 meter + 2x3x200 meter, men längre än så blir det sällan. Tusingar har jag försökt mig på några gånger, men inte gillat dem alls.

Förrän idag.

Egentligen var det tänkt att jag skulle jogga bort till Sannarps IP och köra fyrahundringar, men hela min kropp protesterade mot att springa asfalt bort till banorna, så jag tänkte om och hamnade på Galgberget istället. Där har Halmstad Garnison snyggat till slingorna den senaste tiden, bland annat har de fyllt i de olika slingornas färger och märkt ut kilometrarna ordentligt på femman. Tacksamt för en som bara sådär får för sig att springa tusingar...

För plötsligt stod jag där efter uppjoggen och slog igång klockan och sen rusade jag (nåja) till nästa kilometermarkering. Den fina, kuperade slingan var helt perfekt att kämpa med! Jag lade ribban ganska lågt och ville hålla mig under 4.50min/km, och lyckades med råge. Runt 4.40 i snitt, snabbare när kilometern innehöll nerförsbackar såklart, och något långsammare när det var tunga uppförsbackar som skulle bemästras. Och det var så roligt! Efter varje intervall ville jag bara springa vidare, och så fortsatte det i sex omgångar. Sen tog benen slut.

Men de där långa intervallerna ska helt klart springas på stigar där det finns många backar, då blir de allra roligast!

...och efter intervallerna...

7 kommentarer:

  1. Härligt jobb!

    Hur länge vilade du mellan intervallerna? Nyfiken på löparupplägg för egen del...

    SvaraRadera
  2. Tack! Jag vilade två minuter. Mellan första och andra hade jag lite hybris och vilade bara en minut, men då var jag inte redo att springa nästa intervall märkte jag när jag satte igång igen. Jag gillar att springa fortast och vila länge istället för att springa lite långsammare och vila kortare. :)

    SvaraRadera
  3. Riktigt talande bilder :). Bra jobbat!

    SvaraRadera
  4. Fin blogg, skoj! Bra jobbat med intervallerna med!

    SvaraRadera
  5. Härligt, jag höll ju till på Galgbacken för bara några dagar sedan :-)

    SvaraRadera
  6. Bra jobbat! Du ser sliten ut, precis som man ska se ut efter tusingar. Åh vad jag längtar efter lite tusingar nu.

    SvaraRadera
  7. Jenny: Tack! :)

    Petra: Visst var det rätt fint, det lilla berget?

    Anna: Jag har förstått att du gillar tusingarna... Det kanske kan bli min favorit också framöver. :)

    SvaraRadera