lördag 7 augusti 2010

Norge!

Long time no see. Jag har hittat en dator på ett uschligt vandrarhem i Oslo och passar på att sno åt mig lite internettid. Datorn kan vara det enda bra med det hær stællet. Usch.

Men Norge ær grymt! Jag har redan børjat planera (halvt på skoj, halvt på allvar) att flytta till Trondheim. Vi spenderade tre underbara dagar dær.

Igår førsøkte vi ta oss upp på Trondheims høgsta topp, Storheia. Den når futtiga 565 møh, læt som en piss i havet nær jag jæmførde med till exempel det læskiga Ryfjællet med sina 1400 møh. Men ett fjæll ær ett fjæll och det ær trevligt att vandra. Så vi tog trikken till Lian och førsøkte hitta rætt bland Trondheim skiklubs alla skidspår och stigar. Det var inte det lættaste. Vi hamnade totalfel och fick ge upp. Sen gick vi næstan vilse på ett eljusspår och kom ner på nåt stælle som hette Bakli och som jag aldrig hade hørt talas om. Men som tur var træffade vi på trevliga løpare som kunde visa oss rætt.

Nu væntar jag på att Johan ska sova klart. Vi tog nattåget till Oslo, och det ær inte precis så att man blir utvilad av att sova i en stol. Men jag pallar inte det dær vandrarhemsrummet, det ær riktigt sorgligt. Så jag ska ut på en tur tænkte jag och kolla omgivningarna. Grefsenkollen heter nån kulle eller strøvområde hær intill som verkar ganska fint.

Snart bær det hur som helst av hemåt igen. Jag tar med mig många fina minnen och många planer før framtiden från den hær dryga veckan i svenska Lappland och i Norge.

1 kommentar:

  1. Tänk på att kalorierna är bra mycket dyrare i Norge! :)

    SvaraRadera