tisdag 10 augusti 2010

Bergslängtan

Regnbåge södöst om Tärna, innan ovädret kom igång på riktigt under Icebug

Nu är jag hemma igen. Och jag har en undran. När vet man om det man känner bara är fånigt sentimentalt och naturromantiskt drömmeri utan verklighetsförankring, och när det är på riktigt en längtan efter något som man verkligen vill ha? Jag sitter nämligen här bland tvätt som ska tvättas och tält som ska vädras och längtar till bergen. Kollar på bilderna från Sytertopparnas fot och från området kring Ryfjället och känner hur jag blir helt varm i kroppen. Det är där jag vill vara! Alltid!

En ren som verkade förbereda sig som bäst inför parningsperioden i september, hans horn var gigantiska

Jag har intagit toppen som heter Horisonten!

Lite sol och mycket vind på Stråhtietjåhkka

Kungsleden mellan Hemavan och Viterskalsstugan...dimmigt till en början...

...men sen lättade molnen och ramlade ner under mina fötter istället. För jag gick verkligen som på moln däruppe...

STF:s fjällstuga där jag hittade några andra vandrare som liksom jag hade planerat att ge sig upp på Norra Sytertoppen som syns bakom molnen. Kanske tog de toppen dagen efter, jag kom i alla fall aldrig dit. Den här gången...

3 kommentarer:

  1. Skulle kunna tänka mig att det borde vara konstigt ifall du inte längtar tillbaka. Det är väl så vi levde en gång i tiden och med dagens samhälle så är det ju inte särskilt konstigt ifall man längtar tillbaks.

    SvaraRadera
  2. Jag förstår dig så väl! Längtar redan tillbaks till Vålådalen och har redan planerat in en ny resa dit! :-) Lita på din längtan och inre röst. kanske du ska satsa tid (och pengar) på att vara där en längre stund? Ibland får man våga och chansa lite. Och testa för att veta om det är "rätt". :-)

    SvaraRadera
  3. Johan: Ja ibland känns det som att det inte är så märkligt att man längtar till ett enklare och på nåt vis "renare" liv.

    Ingmarie: Skönt att jag inte är ensam! Fjällvärlden och -luften är som nåt slags knark. :) Jag funderar faktiskt på att gå en utbildning i Kiruna som gör att jag kan få jobba däruppe i fjällen nån gång, det är bara en liten del av mina framtidsfunderingar just nu. :)

    SvaraRadera