fredag 11 juni 2010

Omtänk och lårfokus

Häromdagen lade jag in ett träningsschema på Funbeat. Ett schema som skulle få mig att springa Stockholm halvmaraton i september nånstans i närheten av 1.45. Jag kände mig supertaggad och gillade tanken på att få träna strukturerat och målmedvetet.

Men.

Det är inte alltid saker blir precis som man har tänkt.
Det kom liksom några backar ivägen, och en insikt:

Jag ska springa 24 timmar med packning i fjällterräng i sommar. Hur förbereder man sig för det? Genom att springa 15 kilometer långa långpass? Genom att springa 20 minuter backe?

Nä, trodde väl inte det.

Så nu ligger fokus på att bygga starka lår. Starka lår som orkar ta mig uppför backar, som orkar hålla emot när det bär nerför. Mina knän ska vänjas vid nerförslöpningen, min rygg och mina axlar ska förberedas för att orka bära omkring all utrustning som krävs. Och hela min kropp ska lära sig att inte ge upp. Den ska vänja sig vid långvarig ansträngning och lära sig att älska smärtan.

Så var det med det.

Och kan hända blir det en baggis att springa snabbt på en flack asfaltsbana sen när min kropp besegrat fjället.

5 kommentarer:

  1. Helt rätt! Och precis som du säger kommer ju träningen inför 24-timmars knappast vara en nackdel för halvmaran. Du kommer att bli galet stark!

    SvaraRadera
  2. Lårfokus är smart. Hur har du tänkt att det ska gå till? Trampa kärr? Springa backe? Lyfta skrot? (fiskar ideer förstår du... mina lår borde också biffas till)

    SvaraRadera
  3. Vad är detta för lopp? Låter ganska jobbigt:)

    SvaraRadera
  4. Du kommer att ha supernytta av lår- och benträning även på platt (nåja) asfalt! Toppa med lite speed efter fjällvandringen och det kommer att ryka om dina skor. :-)

    SvaraRadera
  5. Ulrika: Jag hoppas på det! :)

    Sofie: Jadu..Jag har egentligen ingen aning just nu. Inte mer än att jag ska springa i backar varje gång jag får tillfälle. Sluta hitta på ursäkter liksom. :) Och sen ska jag försöka få med min tränare på det hela så han hittar på lite övningar åt mig och mina medlöpare som vi kan köra mellan backarna. Borde inte vara några problem med tanke på att han rusade efter mig på senaste backpasset och viskade "älska smärtan" i mitt öra när jag höll på att dö. Han gillar lårfokus och yrsel. :) Men jag återkommer när jag kommit på hur jag ska göra.

    Sara: Jag ska springa/vandra Icebug24 i Hemavan i slutet på juli. Fjällrogaine, dvs 24 timmars orientering där man får ta kontrollerna i vilken ordning man vill och sova hur mkt eller lite man vill. Men packning med säkerhetsutrustning i form av tält och grejer måste man ha med sig hela tiden. Låter sjukt jobbigt ju mer jag tänker på det, men vansinnigt roligt! :)

    Ingmarie: Det är precis så jag tänker. :) Och intervallerna kommer gå så lätt så lätt när jag kommer ner från fjället och får ta av mig ryggsäcken. :)

    SvaraRadera