onsdag 5 maj 2010

Vårrustraditioner i Halmstad

Nä, jag struntade i Vårruset igår. Satt hemma och googlade Inlandsbanan och Gällivare inför sommarens äventyr i norra Sverige istället.

Men det var en sak som slog mig apropå Vårruset i Halmstad. Det finns liksom ett par traditioner kring loppet i den här stan. För det första är det alltid svinkallt när loppet går. Och igår var det så kallt att ryggmärgsvätskan frös. Jag är imponerad över att 6000 kvinnor valde att stå på den där startlinjen trots det.

Och för det andra så vinner alltid Helene Willix.

Den tjejen är helt otrolig. Hon har vunnit alla gånger hon deltagit utom typ två. Och de gångerna var hon gravid. Ett år kom hon "bara" sjua, och då var hon i femte månaden. Helene är före detta elitlöpare och snabb som en vessla. Hon har fixat bra placeringar i bland annat Lidingöloppet, Stockholm marathon och Stockholm halvmaraton. Hon har åtminstone fem topptioplaceringar på Göteborgsvarvet och nu ska hon springa i år igen. Hon säger att hon inte tävlar längre, utan springer för att det är så himla roligt. Men jag är övertygad om att hon kommer komma högt i resultatlistan ändå.

Hur som helst är det grymt imponerande med människor som fixar att springa på det här viset fortfarande trots att de jobbar heltid och har familj.

3 kommentarer:

  1. blev lite nyfiken då jag såg att du nämt gällivare, bor nämligen inte långt från den kommunen.. är det semester som gäller eller något roligt löparprojekt?? ;P

    SvaraRadera
  2. Semester mestadels... Jag ska upp till Hemavan först och springa fjällorientering, och sen tar vi oss norrut och tillbaka hem via Norge eller Finland. Men jag kanske borde styra upp ett löparprojekt också? :) Har du några tips på vad jag ska hitta på i Gällivaretrakten?

    SvaraRadera
  3. hemavan är fint, var där nu i våras o åkte skoter och skidor :) Det beror lite på när du planerar att komma hit upp? gällivare på sommaren vet jag inte så mycket om då jag är där mestadels vintertid, men det går en mara och/eller halvmara här där jag bor (ca 15 mil söder om gällivare) 3:e juli.. annars finns det ju mycket annat roligt att se och göra förutom löpning här uppe i norr :) ska höra mig för med bekanta om det går något lopp i gällivare i sommar =)

    SvaraRadera