fredag 4 september 2009

"Låna" en löpare?


Jag drog på mig springkläderna på jobbet när jag avverkat veckans sista arbetsdag, och fick således vandra genom kontorslandskapet klädd i funktionskläder i klara färger och löparskor på fötterna. Det här leder ofrånkomligen till en hel del kommentarer. Visserligen börjar de bli vana nu, men det är alltid någon som ska säga något. "Du vet att det finns bussar va?", "Ska du springa nu igen? Du är galen!" och "Man får ju ångest så som du håller på!". Och så favoriten; "Oj, ska du springa! Vad duktig du är!". For the record - jag är inte "duktig", jag gör något jag älskar. Men den diskussionen kan vi lämna därhän.

Men det var en sak som slog mig. I morgon kan man låna en levande bok på bibblan i stan. Det innebär att man "lånar" en människa. Eller kanske snarare en människa som har en viss ettikett och som man kan ha en mängd fördomar om. Typ en skejtare, en begravningsentreprenör, en muslimsk kvinna och en hemlös. Och då tänkte jag, varför får man inte låna en löpare? Folk tror ju allt möjligt om löpare. Eller, man kanske kan utvidga det hela till en tjej som tränar väldigt mycket, oavsett vad det är. En del tenderar ju att tro att folk som tränar mer än de "normala" två gångerna i veckan har ätstörningar, dålig självkänsla och är allmänt utseendefixerade. Att det handlar om beach 2010 och att man egentligen inte tycker att det är särskilt kul men gör det bara för att man ska. Jag anmäler mig som bok! Jag är kanske inte den mest kunniga löparen, men jag kan nog svara på ett och annat. Och jag ska minsann plocka bort duktighetsstämpeln och dessutom kasta beach 2010 all världens väg.

Förresten, backpasset då? Mjo, mitt pannben hade lite semester idag. Istället för en halvtimme backar blev det "bara" en kvarts stenhård kamp för att övervinna mina fyra värsta fiender på Galgberget. Sen bestämde jag mig för att ägna nästa kvart åt att springa ett antal 150 metersrepetitioner med joggvila mellan. Jag hade roligt, så roligt man nu kan ha när man jobbar i närheten av maxpuls...

4 kommentarer:

  1. Vilken häftig grej! Super innovativt!

    Och det verkade som om du fick till ett väldigt bra pass trots att det blev lite annat än planerat. Och diskussionen gällande "duktig"... ja, där har vi nog samma åsikt tror jag, men det blir ganska utdraget om man ska förklara för kollegerna duktigheten 30 min varje morgon och kväll :) .

    Förresten: kan man lyssna på dig via nätet på nåt sätt?

    SvaraRadera
  2. Låter ju hur kul som helst med den där biblioteksgrejen! Spännande! Hoppas du kommer med ett inlägg om hur det var/blev sedan!

    SvaraRadera
  3. Hela lånegrejjen tycker jag är superkul, jag var själv med och blev utlånad av Riksutställningar under Almedalsveckan för 2-3 år sedan. Då handlade det om vilket parti folk som lånade en trodde att man representerade/röstar på/stöttar, och många upptäckte att de hade förutfattade meningar såklart. Det var riktigt roligt, givande för alla inblandade!

    Självklart borde man få låna en löpare! :)

    SvaraRadera
  4. @Snorkis: Jo, det var ett bra pass! Backar är sjukt jobbigt att göra, så jag försökte med lite mentala trix. Medan jag kämpade med min värsta backe som sög musten totalt ur mina ben så tänkte jag till exmpel på Hammarbybacken, och då kändes min backe lite lättare.. ;) Och det går att lyssna på SR Halland på sr.se/halland, men jag hörs inte så mkt längre. Jobbar som producent på morgonprogrammet, det var bara i sommar som jag fick leka runt lite med saker jag inte gör resten av året, så då var jag programledare. :)

    @Johan: Det blev aldrig nån boklåning. Men jag ska erbjuda mina tjänster till nästa gång de gör nåt liknande. :)

    @Mikaela: Låter som en sjukt bra idé det där med att låna ut folk med olika politiska åsikter! Kan tänka mig att man kan bli väldigt förvånad över vad folk röstar på när man får reda på det efter att man umgåtts med dem en stund.

    SvaraRadera