måndag 3 augusti 2009

WHW dag 2: Drymen-Rowardennan


Drymen-Balmaha

Fem miles från Drymen ligger WHW:s första lilla "berg" Conic hill på 1184ft. Peppade som tusan på att få typ klättra lite och kunna spana norrut längs The Way och få en uppfattning av vad vi skulle ägna oss åt de närmsta dagarna så gav vi oss iväg dag två efter att vår gulliga värdinna Gail släppt av oss och två amerikaner där WHW fortsatte utanför Drymen. Vägen gick genom planterad barrskog. Och spöregn. Och låga moln som vi till slut hamnade mitt inne i när vägen slingrade sig uppför genom myrar och hedar. Det var lönlöst att göra sista klättringen uppför Conic, så vi nöjde oss med att komma upp på sådär 1100ft på baksidan av berget.

På väg ner mot Balmaha lättade molnen då och då och vi fick en fantastisk utsikt åtminstone över Loch Lomond som vi skulle spendera en del tid bredvid de kommande två dagarna. Så jävla vackert!

Efter lite lunch fortsatte färden delvis längs stranden på Loch Lomond bort till Rowardennan. Amerikanerna vi bodde med i Drymen kallade platsen för "town", något som vår värdinna fnissade lite åt. När vi kom fram förstod jag varför. Rowardennan är i princip ett hotell och ett youth hostel. Och en härlig man som sköter en bar där vandringens första lagavulin inmundigades efter totalt 45 kilometer på två dagar.

1 kommentar:

  1. Hur vackert som helst! Bilderna påminner mig faktiskt lite om den italienska delen av Schweiz, där jag hängt en del i min ungdom.

    SvaraRadera