söndag 5 april 2009

79


Två glada skidåkare som prickat in bästa veckan under säsongen att åka till Bad Gastein...

Onsdag 1 april

Dimmlocket var borta, och man kunde se från toppen ner i dalen utan bekymmer. Helt sinnessjukt coolt och vackert! Vi fick reda på att den här veckan nog minsann har säsongens bästa väder. Känns ju inte helt fel... Vi bestämde oss för att ta den där 13 kilometersbacken ner till dalen den här gången, för vad tusan, är det Österrikes längsta backe så ska man väl för tusan åka den.

Hohe Scharte, 2300 meter över havet.

Hohe Scharte, med en Jäger som stärkemedel för 13 kilometersturen.

Snart nere i Bad Hofgastein.

Och visst var snön lite sådär, men helvete vad roligt det var att komma ner till våren nere i dalen.

Sedan ägnade vi oss åt min skräck när det kommer till skidåkning: ankarliftar. Jag tänker alltid att jag ska trassla in mig i den andra personens skidor och att jag ska ramla och rulla ner över alla som kommer bakom. Men det gick bra och J hittade ett gupp som han testade.

Hopp!
Utsikt från Schlossalm mot Stubnerkogel.

Värmen gjorde dock att snön blev lite svårtåkt mot slutet, skidorna fastnade och jag fick känna på en negativ sak med att inte vara man och 1,90 lång och väga 85 kilo: Jag fick fan staka mig fram på transportsträckorna, hur mycket fart jag än tog inför dem. Så vi for tillbaka hemåt rätt tidigt.

Schlossalm sedd från Senderbahn på väg hem mot Bad Gastein igen.


Och så blev det vår!

När vi landade nere vid dalstationen på Stubnerkogelbahn kändes det som att jag skulle brinna upp. Så det var bara att kavla upp termobyxorna och trava neråt byn...


...och sen blev det sommar. Eller?

...och byta om till bikini för en simtur och solbadande. Bad Gastein är ju en gammal kurort, och har ett termalbad mitt emot Stubnerkogelbahn. Vattnet i utomhuspoolerna är över 34 grader varmt, och på terassen var det sol och blåste lätta vindar. Kändes helt sinnessjukt att ligga där i solstol och spana mot snöiga backar...


Bada!
Mmmmm....

Ja, vad säger man? En väldigt lyckad dag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar