tisdag 16 september 2008

Tolkningar uppåt väggarna

Svenska män är latast i Europa. Sedärja, ännu ett underbart exempel på misstolkningar och skruvade läsningar av undersökningar. Hur man ur reaktioner på påståendet "Det viktigaste för mig är att försörja min familj" kan utläsa något om lathet är för mig helt obegripligt. Men tydligen är det så att det finns ett likamedtecken mellan att "bara" 63 procent av de svenska männen instämmer i påståendet och lathet. Siffran råkar vara lägst i Europa, vilket man som djävulens advokat istället skulle kunna få till att svenska män är så ofantligt jämställda och allt det där. I relation till övriga europeiska män, visst, men hallå! 63 procent tycker fortfarande att det är upp till dem att försörja familjen!

Och en annan sak, 35 procent av de svenska männen instämmer i påståendet "På semestern vill jag bara äta, dricka och ligga i solen". Det ska tydligen också innebära att de svenska männen är lata. Men jag bara undrar, är inte det vad alla vill göra på semestern? Vad har det med lathet att göra?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar