torsdag 22 augusti 2013

Ironmania i mitt huvud

Hur kan det vara i lördags som jag sprang längs den där blå mattan mot målet i Kalmar? Hur kan vardagen bara rulla på som om ingenting har hänt? I mitt huvud pågår loppet om och om igen, och trots allt slit på banan så blir jag varm och helt lycklig av att tänka på det. Känslan från simningen - där jag var stark, euforisk och kände mig som i mitt rätta element - ligger som bomull runt mitt hjärta, och trots smärtan i varje cell i min kropp under löpningen så längtar jag med hela min själ tillbaks till Kalmars gator.

Det här är något magiskt. Folk brukar bli lite fascinerade av den här totala dedikationen till triathlonsporten som nyblivna triathleter (som jag) uppvisar, men alltså, prova själv så får du se! Triathlon är den optimala sporten, en kombination av världens tre finaste idrottsgrenar och den enda sport du behöver. Du får forsa fram genom böljande vågor, du får njuta av farten som bara dina ben och en kolfiberdröm kan åstadkomma tillsammans och du får visa för dig själv och världen att det inte är slut där, du är tillräckligt stark fysiskt och psykiskt för att kunna resa dig från sadeln, knyta fast ett par löparskor och lägga världen under dina fötter springandes också. Och när du korsar mållinjen är det din styrka, ditt pannben och din glädje som gjort det möjligt.

Pratade med en av mina föräldrar igår, som ju följt båda mina Ironmanlopp på plats i Kalmar. Och hen var fascinerad av en man som gjorde sitt 98:e lopp i Kalmar, skulle göra sitt 99:e dagen efter i Köpenhamn och sitt 100:e på Hawaii. Det var nåt med att det verkade galet jobbigt. Jag höll med, men innerst inne satt jag och tänkte att shit, vilken grej. Jag önskade att det var jag.

Och jag önskar att varje dag var en Ironmandag.

I mål! Jag ryser!

5 kommentarer:

  1. Skriver här också, så du inte missar det. Det var bara 36 platser kvar i Köpenhamn, för en timme sedan!!

    Länken är:
    http://kmdironmancopenhagen.com/entry/

    SvaraRadera
  2. Ehh, I spoke too soon. Platserna i Köpenhamn är slut nu.

    SvaraRadera
  3. Ja, hallå igen, det är jag, igen. Är ju helt snurrig. Det var Kalmar som hade 36 platser kvar. Ja, du har säkert koll.

    Och i all panik glömde jag säga grattis till dig...så jag gör det...Stort grattis till din andra Ironman!!

    SvaraRadera
  4. Jag är djupt impad över alla som klarar detta! (Ffa simningen...)I mina ögon är du en super-Ironwoman!

    SvaraRadera