tisdag 22 januari 2013

En ny väg

I mitten på december bestämde jag mig. Det måste hända något. Det kan inte vara meningen att en människa ska gå omkring med hela världen på sina axlar. Det kan inte vara meningen att en människa ska spendera arbetsdagarna i en stressdimma och eftermiddagarna halvsovandes med en lätt känsla av det-finns-ingen-mening-med-något.

Jag behövde en plats att landa på. En plats som är bara min och dit jag kan gå en gång om dagen för att hitta kraft. Och lugn. Där stressen kan rinna av mig och samlas i en liten skål som jag kan ställa undan när den är full.

Och den platsen har jag hittat.

Med få undantag har jag stått på min yogamatta varje dag ända sedan den 18 december. Och de två-tre dagar då jag prioriterat annat så har jag i alla fall tagit mig några minuter mitt i något annat och andats extra fokuserat en stund.

Rent fysiskt känner jag mig starkare och mer rotad i min egen kropp efter de här veckorna på yogamattan. Men den stora förändringen har skett och fortsätter att ske mentalt. Jag har fått kraft att skala bort onödiga distraktioner och har inte alls lika lätt att stressa upp mig över grejer längre. Det är inte längre hela världen om jag missar något, om jag inte sover ordentligt en natt eller om jag inte hinner allt jag tänkt. Vad gör det om hundra år liksom?

Så, vad händer nu? Ska den här just nu sorgligt ouppdaterade bloggen bli en yogablogg? Vad händer med Ironman Kalmar 2013? Och Vasaloppet?

Allt har sin tid. Jag åker skidor så ofta jag har lust, jag drömmer om cykelturer framåt våren och jag har ingen brådska. Och du får gärna följa med i min hjärnas irrgångar när jag skriver ner något här på bloggen! Jag kommer förmodligen berätta för dig om hur jag utforskar världen uppochner på min snart utslitna yogamatta, du kommer få höra mer om hur jag tänker mig den kommande månaden fram till Vasaloppet, och du kommer få följa med mig på vägen mot IM 2013, jag lovar.

Nu ska jag ner på min matta igen. En timme egen yoga med fokus på höftöppnare och flöden. Och några försök till huvudstående.

Jag börjar få kläm på vissa grejer inom yogan. Och det är barnsligt roligt att försöka hamna upp och ner!

4 kommentarer:

  1. Vilket suveränt inlägg. Gud vad jag vill testa men inte känner att jag hinner fast jag nog gör det ändå. Har du kört dig själv eller gått på kurs?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har gått på några klasser, men framför allt använt dvd:er. Det finns inget vettigt yogaställe här i stan som jag vet om, och klasserna på gymmet är bra men jag har lite svårt att fokusera när folk slänger skivstänger i golvet eller spelar sjukt hög spinningmusik i salarna intill. :) Men jag skulle vilja åka iväg på en yogaretreat nån helg, eller gå en kurs och verkligen lära mig.

      Radera
  2. Yoga är guld och en stor gåva till mänskligheten. Särskilt oss idrottsnördar. :-)

    SvaraRadera
  3. Kloka kloka fina Therese!! Så rätt av dig att lyssna på knopp och knopp för att återfå balansen! Låter som yogan är guld för dig, härligt att höra. Kram!

    SvaraRadera