måndag 8 oktober 2012

Förkyld? Stanna hemma! Eller?

Idag är en sån där fantastisk dag då jag egentligen borde älska hösten. Krispigt kyligt ute, lite vind som rufsar runt bland de gula löven som ligger utströsslade på trottoarerna och sådär hög och klar blå himmel som bara en oktoberdag kan åstadkomma.

Men just nu är jag ynklig. Förkylningen från helvetet har drabbat mig och det är således otroligt, otroligt synd om mig.

Eller nä. När jag beklagade mig nyss för en kollega så sa han typ "va, så länge vi har jobbat ihop har du väl aldrig varit sjuk!" så jag kanske inte ska klaga. Även om han förstås inte har helt rätt. Jag låg i princip däckad många dagar i januari 2011 till exempel. Men okej, jag är sällan sjuk. Fast de senaste dagarna har huvudet varit gröt, näsan tjock och kroppen har gått in i nåt slags slomotionmode. Ingenting fungerar som vanligt. Bara att gilla läget, vila, dricka mycket vatten och vänta ut det här snorandet.

Det är lustigt det där förresten med hur man letar orsaker till att man blir sjuk. I torsdags, dagen innan jag började känna de första små symptomen, spenderade jag hela dagen i en direktsändning utomhus. De regnade och var kallt som satan. Och på kvällen sprang jag kenyanska intervaller ihop med klubben och sen stod jag och babblade alldeles för länge ute i kylan efteråt. Genast går min hjärna igång och tänker "aha! Där har vi det" Dumma jädra Therese som går runt och fryser, klart hon blir förkyld då!". Fast jag vet att nerkylning inte har det minsta med förkylning att göra. Jag har helt enkelt haft förkylda människor omkring mig och blivit smittad. Krångligare än så är det inte.

Vilket leder mig till nästa fundering. Jag läste nyss Petras "öppna brev" på Maratonbloggen - en uppmaning till alla förkylda människor att stanna hemma från jobbet och sluta springa runt ute i verkligheten och hosta loss. På sätt och vis håller jag med. Jag fattar inte varför feberyra och i princip däckade människor inte stannar hemma och kurerar sig istället för att springa runt och sprida förkylningsvirus till människor omkring sig. Men det finns ju grader i helvetet, och det finns omständigheter som inte går att råda på. Imorse hade jag gärna lagt en extra kudde under huvudet, snytit mig en gång till och snörvlande somnat om igen istället för att kliva upp innan tuppen, sätta mig i en bil och köra till Kungsbacka för en fem timmar lång och ganska slitsam radiosändning. Men vem skulle jag ringa och väcka i svinottan och skicka iväg istället?

Nu är jag inte förkyldare än att jag klarar av att fungera hyfsat normalt idag. Jag håller mina eventuella nysningar långt borta från andra människor och jag gör så gott jag kan för att inte sprida mitt virus vidare. Ett virus som för övrigt smittade som mest i typ onsdags, innan jag ens visste att jag skulle bli förkyld.

Suck. Jag ser fram emot den där dagen då snoret plötsligt inte rinner längre och då hörseln inte går omvägen via näsan så att allt som folk säger omkring mig fastnar i snoret en kvart innan det når min hjärna. Det är så mycket enklare att fungera i samhället när man hör vad människor säger.

Jag misströstar för övrigt inte. Efter regn kommer sol, har jag hört. En förkylning är ju som värst i tre-fyra dagar och även om den är riktigt segdragen så brukar den ha klingat ut helt efter ett par veckor. Det är ju inget alls i sammanhanget.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar