tisdag 10 juli 2012

Test av nya styret

"Shit! Vad var det som for förbi sådär blixtrande fort?"
"Äsch, det var bara Therese som håller på och provar sin pimpade cykel med tempopinnar och grejer!"

Ungefär så måste snacket ha gått på trottoarkanter, i korsningar och vid övergångsställen lite tidigare ikväll. Jag kände mig urcool, i alla fall så länge det inte blåste och regnade. Då kände jag mig mer som en vimmelkantig och dränkt katt.

Det känns bra att kunna ligga ner, och om jag bara justerar pinnarna så de hamnar i rätt läge för mig så ska det säkert bli bra. Men det kändes inte alls lika kontrollerat som det gör när jag har händerna på styret. Det blev helt enkelt vingligare. Kanske något jag vänjer mig vid, vad vet jag.

Nu hoppas jag bara hinna med ett kortare pass till innan söndag, så jag kan utvärdera lite mer och bestämma mig för om jag ska använda pinnarna på Sövde Halv-IM eller inte.

Oups. Vad på riktigt det kändes plötsligt, när jag såg det i skrift. På söndag kör jag alltså en halv Ironman. Shit.

Känns som att jag behöver komma ner ytterligare en bit med armarna. Och som att jag behöver styrketräna lite mer och stärka coremuskulaturen om det ska gå...

10 kommentarer:

  1. Hej! Jag skaffade tempo styre ( kolfiber ) innan min första halv ironman i Vansbro som var i helgen som va. Hann provköra med det två gånger innan. De var toppen bra att ha i Vansbro, skönt att avlasta ryggen. Låg nog mot tempostyret 79% av loppet.
    / Pernilla Otto

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, det låter bra! Ska man cykla nio mil så tänker jag att det vore väääldigt skönt att kunna ligga ner en hel del. För att inte tala om när det är arton mil som gäller... :)

      Radera
  2. 70% ska det stå :-)
    / Pernilla

    SvaraRadera
  3. hej
    intressant blog du har :)
    jag funderar också på tempobågar.
    varför valde du just såna?
    Jag tror att jag måste få armbågarna så långt bak som möjligt. Hurdan justeringsmöjlighet har man med armbågsstöden?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej, och tack!

      Jag valde det här styret efter att ha testat ett som liksom satt ihop i fram, mer som en båge, och tyckt att det kändes lite märkligt. Sen läste jag mycket om skillnaden mellan det här (som heter Profile design T1+) och ett med lite rakare pinnar (som heter T2+) och efter att så många tyckt att T1:an var bekvämare än T2:an så blev det den här. Dessutom är det justerbart på alla möjliga sätt, man kan justera hur långt fram man vill ha pinnarna, hur brett de ska sitta och hur långt fram eller bak man vill ha armbågsstöden. Och så kan man förstås vrida pinnarna så man får en bra vinkel på änden som känns skön att hålla i.

      Hoppas du hittar några du trivs med!

      Radera
  4. Ah, den där känslan är grym! Sån skillnad med tempobågar!

    Kommer du ner lite mer med armarna som du säger blir det nog toppen! Ser bra ut det lilla man kan säga efter en stillbild. Tror du vänjer dig med bågarna rätt fort så tycker du ska testa med dem på tävlingen. Så har du kört med dem så innan Kalmar. :)

    Ska hålla tummarna på söndag!

    Ha en fin dag!

    /Elin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, ja, om inte annat har jag ju nio mil på mig att vänja mig på söndag: :) Skönt att höra från ett proffs att det ser bra ut, jag ska ut och prova lite till efter att ha justerat längden på pinnarna. Tack för tummarna, ha en fin dag du också!

      Radera
  5. såklart du ska ha pinnarna på på söndag! Om du inte vill använda dem kan du låta bli men vill du använda dem och har monterat bort dem så blir det ju svårt ... dessutom är det coolt med tempopinnar :-)

    SvaraRadera
  6. Min kommentar måste ha kommit bort som jag skrev igår, konstigt! Skriver igen :) Snygging där! Kul att du satt på pinnar! Det är ovant i början, jag vet att jag kände mig ostabil och vinglig, men man vänjer sig! Det kommer bli grymt! Jag hoppas kunna ställa upp på söndag förresten, min mage har krånglat lite idag men hoppas att det är övergående, suck! Hoppas vi ses på söndag!! Jo i mina trishorts har jag storlek M, en större storlek än vad jag brukar ha i kläder. Hoppas du hittar några som passar!

    SvaraRadera