tisdag 10 juli 2012

Cykelverkstad: Nya styrlindor och tempobågar

Mitt vardagsrum är just nu en cykelverkstad. Men inte en oljig och smutsig sådan, utan lite mer som en bilruteverkstad - ren och pysslig.

Jag har sedan en tid tillbaka funderat på och testat lite olika tempobågar till mitt styre. Jag har insett att om jag ska palla 18 mil på IM måste jag ha möjligheten att ligga ner. Det blir ytterligare en sittställning att variera med för att skona ryggen. Och till sist bestämde jag mig efter rekommendation från Cykelcity för två separata pinnar i aluminium istället för kolfiber, och jag valde de lite längre pinnarna som är böjda uppåt på slutet eftersom jag tyckte att det kändes lite mer avslappnat att ligga i dem.

Och när jag ändå höll på att pilla med styret bestämde jag mig för att sätta dit nya styrlindor. Dels eftersom de jag har är lite skadade efter en vurpa och smutsiga efter all olja och skit som kommer på händerna vid diverse slangbyten ute på vägarna, dels eftersom lindorna satt lite för långt in på styret och det gjorde att bromsvajrarna satt för tight för att jag skulle få plats med tempobågarna.

Så, Operation: Styrfix startade imorse! Först studerade jag en liten video över hur sjutton man lindar ett styre. Inte vet jag om jag lyckades göra som mannen på filmen, men nåt åt det här hållet:




Först bort med de gamla, skitiga lindorna. Därefter behövde styret rengöras lite från gammalt lim.

Fick linda om ett par gånger kring bromsarna. Svårt att få det snyggt och utan att det glipar nånstans. Men till slut tyckte jag att det blev helt okej. Fast nästa gång blir det säkert snyggare.

Avslutade med lite eltejp längst in. Och att det ser ut som att jag lindat flera lager på slutet beror på att under lindorna ligger bromsvajrarna fasttejpade, så det blir lite tjockare.

När lindorna var på plats var det dags för bågarna. Och här verkar det vara trial and error. Jag satte dit dem med ett mellanrum som kändes lagom när jag testade att ligga i dem, men det är först ikväll under provturen som jag kommer märka om det funkar. Och sist men inte minst - en sån där supervattenflaska som visst alla triathleter med någon form av klass har... ;)

Tempobågar på plats!

Nu jäklar ska det bli roligt att cykla lite ikväll! Hoppar över klubbträningen eftersom det inte är lämpligt att ligga i bågar närman ligger på rulle. Det blir ju alldeles för långt till bromsarna då. Så det blir en egen cykeltur längs en så flack runda jag kan hitta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar