lördag 21 juli 2012

Hallandsåsen är erövrad!

Med tanke på att jag bor bara några fjuttiga mil från rochagilnästet Hallandsås så är det väl på tiden att jag tar mig an den gamla horsten cyklandes. Från Båstad upp på toppen är det en stigning på nästan 150 meter, ganska saftigt.

Men oj så roligt!

På en pytteväg följde jag leden Cykelspåret upp mot toppen, och det var backar i lagom stora omgångar med lite någorlunda platt cykling mellan. På min vänstra sida såg jag stora bilvägen mot Förslöv, och den såg bra mycket brantare ut.

Så var jag plötsligt uppe. Bakom mig försvann vägen över kanten, framför mig hade jag stillsam nerförscykling en bit innan jag nådde värsta branten ner mot Grevie. Rullade ner under stor försiktighet, jag är nämligen fortfarande nerförsbackerädd och tar det hellre jättelugnt än får fartpanik.

Och sen kan man säga att helvetet började. Jag hade en rutt jag följde som skulle ta mig längs kusten ner till Ängelholm via Vejbystrand. Men plötsligt var asfaltsvägen en grusväg, och jag fick vända och ta en ny väg. Sen blev asfaltsvägen en sandväg, och proceduren upprepades. Frustrerad såg jag tiden rinna iväg, och insåg att trots att jag cyklat hemifrån i god tid för att hinna med en fika på väg till Helsingborg, målet för dagen, till lunchtid där jag skulle möta Johan och en av hans fiskeglada kompisar, så skulle jag förmodligen tvingas hoppa över mitt matstopp. Och med tanke på att jag började bli trött så kändes motvinden allt tyngre och farten sänktes något, och det gjorde inte direkt att utrymmet för fikastopp ökade...

Jag stannade vid en kyrka och fyllde på vatten, och knaprade på min nödproviantbar istället. Och sedan tog jag snabbaste möjliga vägen till Ängelholm och vidare till Helsingborg. Ingen fincykling längs småvägar i kustbandet direkt, utan värsta autostradan med hiskeliga mängder trafik.

Jag tog mig helskinnad till utkanterna av Helsingborg (och njöt trots allt av cyklingen genom fina små byar som Flenninge där jag spanade på vackra hus och suktade efter jordgubbar på de vidsträckta fälten), och trodde att jag hade slutmålet i sikte. Kanske skulle jag till och med kunna slå mig ner med en glass efter ankomsten!

Men Helsingborg kan vara världens mest cykelovänliga stad. Eftersom det bara var stora billeder in i stan så letade jag efter en cykelväg. Den cykelväg jag hittade hade inte en enda skylt någonstans, så jag fick stanna flera gånger för att kunna navigera mig någorlunda rätt. Och när jag väl lyckats fatta åt vilket håll jag skulle så övergick asfalten i kullersten! En cykelväg i kullersten! Har du hört nåt så dumt?

Jag, cykeln och mina tänder överlevde kullrandet och jag började ana någon form av stadskärna i sikte. Och jisses, var det inte en skylt jag såg? Stod det inte "centrum" på den? Total lycka!

Men nej. Efter den första skylten tyckte nog Helsingborgs stad att det fick vara nog med information och lämnade mig villrådig bland trafikljus, byggarbetsplatser och enkelriktade gator. Till slut hamnade jag framför en "cykling förbjuden"-skylt och kände mig helt lost.

Men! Vad skådar mitt norra öga! En cykelbro! Heureka!

Jag hade tänkt ta mig ner till nån slags hamn men gav upp hela spektaklet när cykelbron istället tog mig till Helsingborgs buss- och tågterminal. Där klickade jag ur och satte mig på en solig mur och väntade in bilen som skulle ta mig hemåt igen. Jag var helt slut, och frustrerad ända ut i fingertopparna. Ska det vara så svårt att ordna vettiga stråk för cyklister i en stad av Helsingborgs storlek?

Hur som helst. Jag fick ihop nästan elva mil på en bra bit över fyra timmars rulltid, och jag cyklade mig ordentligt trött bitvis. Dessutom passade jag på att testcykla en eventuell IM-outfit, och den kändes strålande! Och det vadont jag dragits med efter halv-IM i söndags har i stort sett försvunnit, tror det beror på en justering av klossarna under skorna och ett par millimeters sänkning av sadeln, det gör att jag får ett lite mer ergonomiskt rundtramp.

Tillryggalagd väg uppför Hallandsås! Jättefin cykling.

Cykelväg enligt Helsingborgs stad.

Slutmålet. En sorglig asfaltsplätt omgiven av massa ful logistik i form av bilköer till Helsingörfärjan och frustande bussar som cirkulerade in och ut ur bussterminalen.

6 kommentarer:

  1. OH jösses vilken tur! Förstår din frustration! Bra jobbat på sadeln!!

    Vad är det för IM outfit du ska köra i? Nyfiken!:) Jag håller på och kollar för fullt, skulle vilja ha ett nytt linne :)

    SvaraRadera
  2. men jäklarns vad lustigt!! jag tog mig också an hallandsåsen idag och cyklade halmstad-mölle. fast jag körde vägen som är precis brevid e6:an och sedan ned mot margretetorp. hade jag åkt andra hållet, från margretetorp och upp hade det blivit himla jobbigt - den backen är ju evighetslång. nästa gång blir det cykling på bjärehalvön. himla fint! och kuperat... kan bli bra! fast, helsingborg och ängelholm undviker jag nog då.

    SvaraRadera
  3. Meeeeh, jag har också varit i Helsingborg idag! Jag hade ju kunnat trösta dig med en glass! I övrigt instämmer jag till fullo, det är omöjligt att cykla i Helsingborg, det tar lika lång till från Kävlinge till Hbg (5 mil) som från utkant till centrum av Hbg...

    SvaraRadera
  4. Vejbystrand är fint
    Http://vejbypartiet.blogg.se

    SvaraRadera
  5. Hej! Har följt din blogg ett bra tag nu, det är väldigt inspirerande att läsa om dina äventyr.
    Vet ju att du åker rullisar, har du någon uppfattning om swenor fiber glas är en bra skida? Har fått möjlighet att köpa den begagnad..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Jag tycker att fibreglas är en bra skida. Jag har inte åkt jättemycket på den själv, men har kompisar som gillar den. Den har ju en stomme av trä och glasfiber, och fjädrar bra på asfalten så du slipper en del vibrationer. Och dessutom är hjulen sådär lagom mittemellanbreda. Däremot har jag förstått att det är en rätt tung skida, den är nämligen gjord för åkare som väger 70kg och uppåt, och det kan vara värt att fundera på. Ett tips om du ska köpa begagnat är att kolla hjulen. Är de väldigt slitna och det verkar som att du kan behöva byta så är det inte värt att köpa skidorna begagnade. Nya hjul kostar nästan lika mkt som ett helt nytt par med bindningar och allt. Lycka till!

      Radera