söndag 27 maj 2012

Nya cykellärdomar och rullfunderingar

Är det inte nån som sagt att man ska lära sig tre nya saker varje dag? Just nu känns det som att en av de där tre sakerna är cykelrelaterad i princip varje dag. Häromveckan fick jag veta att den som tar på sig trosor under cykelbyxorna inte kommer till himlen, eller i alla fall lättare får skavsår och ont i rumpan. Jag testade att cykla utan trosor och voila! Vilken upplevelse. Som att sitta på ett fluffigt moln.

I helgen har jag lärt mig lite mer triviala saker. Som hur man hänger hjälmen på styret när man tar fikapaus och hur man sätter fast glasögonen på hjälmen när man inte har dem på sig. Mycket viktigt.

Dessutom hamnade jag i en diskussion om det här med klungkörning och hur nära man ska ligga framförvarande cyklist. Jag fick som total nybörjare veta att ju närmare desto bättre. Därför kämpar jag ständigt mot min egen feghet och koncentrerar mig på att ligga så nära jag vågar utan att tumma på säkerheten. Läste på cykla.se en förvisso lite dåligt underbyggd artikel om effekten av att ligga på rulle i relation till avståndet mellan cyklisterna, och trots att jag inte vet om den stämmer helt och hållet så tycker jag att det är spännande. Luftmotståndsiffrorna har jag läst på flera ställen, och det tyder ju på att även siffrorna när det gäller avståndet bör stämma. Och tänk om det är så att det optimala avståndet är upp till en halv meter? Då kan man ju förena säkerhet med nytta utan att förlora något på det. Oftast så hamnar jag ungefär tjugo-trettio centimeter bakom i snitt, för de som jag cyklar mest ihop med är alla precis som jag lite ovana vid klungkörning och då blir det lite ryckigt och för att inte riskera att köra in i nån så håller jag det avståndet.

Men jag är väldigt nyfiken - vilket är egentligen bäst avstånd? Jag inser ju att olycksrisken ökar ju närmre man ligger, och ju längre man är ute med tanke på att man blir tröttare med tiden. Men teoretiskt, hur nära är optimalt?

Fika i Laholm efter att vårt lilla gäng tränat på belgisk kedja av och till de senaste milen. Och fått massa bra tips från fotografen Erik.

2 kommentarer:

  1. När jag kör med ett samkört gäng, eller med andra rutinerade cyklister så funkar riktigt korta avstånd (10-15cm). Det är inte ryckigt, och ingen använder bromsar för att sakta ner.
    Ok, ibland kan det bli för nära, men då släpper man av lite mjukt. Kan även använda händerna och puffa/styra undan folk lite försiktigt. Men riktigt försiktigt.

    Det viktigaste enligt mig. Inte ligga omlott med hjul. Antingen är man bakom, eller så är man så pass långt fram/bredvid så framförvarande cyklist ser dig. Omlotthjul + sväng/spårbyte = Krasch!
    Även viktigt att inte använda bromsarna hårt. Bara precis toucha dem, om man nu måste.

    Fast visst är det så i triathlon (IronMan) att man inte får ligga på rulle alls?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hm...Jag får väl helt enkelt bara vänta på att vi ska bli så samkörda och säkra allihop att vi vågar och kan ligga så nära utan att det blir obehagligt. :) Och omlott med hjul verkar inte alls bra. Det försöker jag också undvika.

      Och du har rätt, på triathlon får man inte ligga på rulle. Det är väldigt reglerat det där med hur man ska bete sig vid omkörningar och grejer, med straffminuter som påföljd om man inte sköter sig. Men jag tror jag kommer vara cyklist i mitt nästa liv (läs efter IM) för det är det roligaste momentet i tri, och jag vill verkligen lära mig allt inom cyklandets ädla konst! ;)

      Radera