onsdag 9 maj 2012

Min jobbigaste styrkeövning

Häromveckan läste jag om den danska långdistanstriathleten Rasmus Henning hos Sofie Lantto. Han hade många kloka saker att säga när det gäller träning, men framför allt fastnade jag för klippet med Rasmus tips på styrketräningsövningar med pilatesboll för triathleter. Åtta övningar som tränar framförallt coremuskulaturen och som också utmanar balansen.



Idag, när ett surt regn dragit in över Halland och jag ändå har vilodag från cyklingen, så passade jag på att prova.

En övning som jag skippade direkt och ersatte med en enkel planka med armbågarna på bollen var den sista på klippet. Aldrig i livet att jag skulle fixa att hålla balansen på två bollar och dessutom försöka mig på konsten att rulla dem fram och tillbaks sådär.

Flera av övningarna brukar jag göra i vanliga fall också, men inte tillsammans alltid. Lårcurlen med boll är en favorit, men idag var utmaningen att göra den mycket striktare än jag brukar. Sidplankan med fötterna på bollen kämpade jag tappert med, men fick erkänna mig besegrad och slänga upp fötterna på en bänk istället.

Lite sned bild, men ganska okej rak kropp. :)
Det som Rasmus kallar för "danish special" i klippet brukar jag göra fast utan armhävningen. Tänkte att så jädra mycket jobbigare kan det väl inte vara att lägga till en armhävning, eller?

Svaret på den frågan var, jo, det kan det. Sådär jobbig att jag stönade, stånkade och i princip skrek. Efter några varv med Rasmus specialbolltriathletövningar så utser jag härmed "danish special" till min absolut jobbigaste styrkeövning.

Bollstyrka is the shit. Jag är helt slut nu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar