lördag 20 november 2010

Operation: Hitta motivationen

När allting känns tråkigt och onödigt finns det bara tre saker att göra.

1. Tänk nytt och gör saker du inte brukar göra.

För min del betydde det att ta mig an gymspöket tillsammans med Daniels cirkelträningsprogram. Och, tro det eller ej, jag hade sjukt roligt! Jag ville bara krama den där pilatesbollen av ren glädje när jag var klar. Hittade nya favoritövningar för armar och axlar och kände mig riktigt, riktigt stark.

2. Träna ihop.

Jag stämde träff med klubbkamraten och vesselsnabba Anette i bassängen. Hon har en hälsena som spökar lite, och vi har pratat ett tag om att sprattla runt där i vattnet tillsammans. Och vilket superpass det blev! 8 x 90 sekundersintervaller på ungefär 85 procent uppdelat i två set, och precis som när man springer fyrahundringar på bana så är det ett helvete sista minuten på varje intervall när mjölksyran sprutar genom öronen, men samtidigt går återhämtningen mellan varje intervall fort och man kan påbörja varje 90-sekundare med pigg kropp. Vi avslutade med några varv med hantlar i händerna och jag fick ytterligare en bra styrketränings-ahaupplevelse inför vintern. Det var riktigt, riktigt tufft!

3. Vila.

Idag skulle jag sprungit långpass. Men jag tror att den här motviljan och motivationsdippen delvis beror på trötthet. Och jag satsar inte på elitnivå och behöver inte träna mig genom alla motgångar, jag får vila. Dessutom hittade jag en oöppnad karta järntabletter från förra veckans blodgivning, och något säger mig att det också kan ha med min dåliga känsla i kroppen att göra...

Dagens vila innebär också att jag kan hänga hela förmiddagen framför Vinterstudion. Kom igen nu Hellner!!

Bild: Aftonbladet.se

4 kommentarer:

  1. hellner och speciellt björgren var grymma, såg alla dessa live i gällivare idag, rolit! =) härlgt nu när vinterna kommit hit till norrbotten och skidorna har plockats fram och redan använts några gånger =))

    SvaraRadera
  2. Roligt att gymmandet var roligt :)) Det är så det ska vara! Fortsatt lycka till!

    SvaraRadera
  3. Jag håller med till punkt och pricka! Motivationen är inget vidare just nu. Det blir ju inte bättre av att man känner sig trött och seg hela dagarna. Jag har precis som du börjat köra lite gym och även spinning det sista. Helt klart ett bra sätt att få tillbaka motivation. Mer alternativträning! :)

    SvaraRadera
  4. M: Åååh, jag är så avundsjuk! Jag vill också komma ut på snö snart!

    Daniel: Och it's all because of you! Programmet är helt grymt!

    John: Alternativträning är the shit, plus att sänka ambitionerna en stund. Hoppas att du blir lite mer peppad snart!

    SvaraRadera