söndag 3 oktober 2010

Jag har ONT (igen)

Ibland är livet bara så förbannat orättvist. Jag ska försöka låta bli att gnälla och istället se nån slags ljus sida av det här om en stund, men just nu känns det verkligen inte roligt.

Var ute och sprang med klubben imorse, ett längre distanspass med inslag av fartlek. Och efter en dryg timme började helvetet igen. Trots att det känts så bra innan, både tidigare under passet och under all träning jag gjort i veckan. TÅ-HELVETE! Som ett hammarslag som fortplantar sig som blixtar ut i trampdynan. Jag justerade löpsteget och försökte landa lite mer med hela foten och det lindrade lite. Men smärtan fanns där hela tiden. Bara till att börja gå små korta bitar och låta foten vila. Jag blev så arg och ledsen att jag nästan började grina, svor gjorde jag visst också. En av mina ultralöparkompisar hajjade till - "herregud, du måste ha fruktansvärt ont, jag har aldrig hört dig svära innan!". Och jo, så var det nog. Fruktansvärt ont.

Det märkliga med det här ontet är att först är allt frid och fröjd och kroppen känns följsam och allt är så bra, och sen bara PANG så är det som om domedagen är kommen och helvetets eldar har stigit upp till jordens yta.

Det är visst så att man inte kan löpvila bort den här smärtan. I morgon är det jag som ringer tillbaks till naprapaten och ber honom få ordning på det här.
Det blev för övrigt ett par DS trainers igår. De satt som en gräddtårta på foten, och jag ser fram emot att nån gång inom en inte alltför avlägsen framtid få se vad de går för ute på vägarna.

6 kommentarer:

  1. Exakt så där har det varit/ är för mig med. Aptrist!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    SvaraRadera
  2. DS Trainer är lösningen på det mesta :). Du har inte testat tåhävningar innan träningen, eller att vicka och krampa tårna fram och tillbaka? Det har hjälpt mig då jag haft ont i olika senor under foten.

    Hoppas att naprapaten kan utreda det hela. Jag håller tummarna att du är återställd inom det närmsta :).

    SvaraRadera
  3. Ingmarie: Verkligen!!! Jag är så trött på det här. :(

    John: Tack för tipsen! Jag ska se vad min naprapat säger, ska träffa honom på torsdag. Tåhävningar kanske blir receptet. :)

    SvaraRadera
  4. Kan det vara Mortons neurom?

    SvaraRadera
  5. David: Uh, nu blev jag ju tvungen att googla på det och insåg att smärtbilden är rätt lik. Och initialåtgärden med pelott är ungefär vad naprapaten snackade om när jag beskrev mina problem på telefon. Så kanske. Vi får väl se vad han säger efter undersökningen. Läskigt namn hur som helst. "Morton" är väl en person antar jag, men det får mig onekligen att associera till mors/mortis och då kändes det lite jobbigt. Inte för att jag tror att jag kommer dö direkt, men det var bannemig inte ett fint namn på en åkomma... :)

    SvaraRadera
  6. Allt finns på internet! För löparskador använder jag gärna runningtimes.com, wikipedia.org (engelsk version), fass.se, sportsinjuryclinic.net, aafp.org. Lycka till!

    SvaraRadera