onsdag 29 september 2010

Röda plåtbitar + blåa plåtbitar = ett utegym?

Vad jag har suktat och trånat efter utegymmet i Nackareservatet i Stockholm. Jag har tänkt tanken flera gånger att jag borde ringa nån och tjata om att få något liknande i anslutning till mina slingor på Galgberget - inte bara för min skull utan för alla som liksom jag älskar att vara utomhus och helst håller sig borta från gymmaskiner. Och häromdan trodde jag att min önskan gått i uppfyllelse. Klarröda och havsblå manicker stack upp ur marken i anslutning till elljusspåret när jag rullade förbi på skidorna - manicker som med lite god vilja kunde tolkas som ett utegym. Och när jag kom lite närmare fick jag syn på små lappar som bekräftade min tolkning, för här anlägger kommunen baskemig träningsredskap!

Meeeeen, vad jag kan reda ut av prylarna så verkar det vara en grej som man ska ligga på och göra situps och en som man ska göra ryggresningar på. Och så några bågar att göra armhävningar mot.

That's it.

Hallå?!

Nu ska jag inte vara den som är den, det är väl roligt att kommunen försöker. Men kunde de inte tänkt lite mer kreativt? Och lite mer funktionellt? Vad ska jag ha en situpsbräda till? Jag kan göra situps på marken. Ge mig istället saker att klänga och klättra i, stockar att lyfta på olika sätt och saker att balansera på!

Well, vi får väl se. Det kanske blir bättre, det kanske ploppar upp fler grejer under hösten.

Nya prylar längs spåret

4 kommentarer:

  1. Ja du kan ju alltid testa att balansera på dessa stålkonstruktioner och därefter lyfta dem med tillhörande betongfundament :).

    SvaraRadera
  2. Haha...eller så får jag väl bygga egna grejer. :)

    SvaraRadera
  3. Exakt var är det någonstans? Har inte varit på berget på ett tag, men kan inte tänka vart det skulle kunna vara... fanns ett utegym för 10-15 år sedan med stockar och lite sånt men det försvann och växte ihop med skogen typ haha.

    SvaraRadera
  4. Jenny: Grejerna finns precis där trean och femman delar sig vid asfaltsvägen som går förbi Hallandsgården, där trean fortsätter rakt fram och femman svänger ner till höger. Jag gick runt trean häromdan för att se om jag hittade några fler grejer nånstans, men det verkar vara det enda stället.

    Förresten finns det gamlaa gymmet kvar, men jag antar att det kanske varit lite större nån gång i tiden. Just nu finns bara chinsbågar och tre stockar som ligger uppe på en konstruktion, man kan lyfta dem och träna axlar och rygg, och så kan man hänga på dem och göra dips. Typ i närheten av trappan som går upp mot utsiktstornet.

    SvaraRadera