tisdag 7 september 2010

Opepp - eller preloppdepp?

Jag är helt håglös och nervös. Osugen på att springa. Osugen på att röra mig överhuvudtaget. Fast jag vet att jag mår så bra när jag väl kommer iväg. Ta till exempel rullskidspasset igår. Det började trögt men rätt fort blev det underbart roligt. Det var som en dröm och alldeles lagom i intensitet - tillräckligt hårt för att min armar skulle veta att de levde, men tillräckligt lätt för att jag skulle kunna snacka politik och val med Johan längs vägen. När vi avslutade var jag trött, men glad och nöjd med livet.

Och jag känner igen den här känslan. Av någon anledning blir jag helt inåtvänd och opepp dagarna innan lopp. Ingen jäkla postloppdepp här inte, utan jag tar ut deppen i förskott. Kanske handlar det om någon skruvad form av fokusering. Hur som helst har jag aptråkigt och känner mig dålig och otränad. Skit också.

Förhoppningsvis kommer jag mig iväg på ett kortare intervallpass idag. Jag behöver, om inte annat rent mentalt, känna lite snabbhet i benen.

Min rullskidssparringpartner - som även om han fortfarande är sjukt mycket snabbare än jag åtminstone har slutat säga saker som "ge dig iväg du, jag ska bara äta först men jag hinner i fatt dig"...

5 kommentarer:

  1. Jag är känner igen det du skriver. Att springa bara sådär på känn är dock ännu roligt för mig, men känner mig extremt avtänd på lopp... tom. så att jag känner att jag prioriterar jobb istället för lopp-laddning. Then it's bad.

    SvaraRadera
  2. Tror det handlar en del om att du tänker att det är lugnt och att allt ska vara "lätt" liksom men så när det blir jobbigare än du trott så blir det SKITjobbigt!Att ta sig ut är som att försöka förflytta ett berg. Låt det vara bara. Det vänder på startlinjen!

    SvaraRadera
  3. Är det Stockholm Halvmarathon du deppar över?
    Har aldrig sprungit det men jag säger också som Ingmarie att det kommer släppa på startlinjen. Tänk inte så mycket och bara kör så kommer det gå fin fint!
    Bra idé att låta benen få känna på lite snabbhet, hoppas det känns bättre efteråt för du ÄR i bra form :)

    SvaraRadera
  4. Sofie: Skönt att inte vara ensam. :)

    Ingmarie: Jag hade inte tänkt på det så, men nu när du säger det så stämmer det ju. Jag ska ägna de närmsta dagarna åt att tänka på annat. :)

    Daniel: Jo, det är halvmaran jag bekymrar mig över. Konstigt egentligen, jag har ju redan satt nytt PB på distansen i år och behöver inte bevisa nåt för mig själv. Jag borde kanske lägga mig på en spikmatta och filosofera lite eller nåt. Fokusera på nåt annat. Tack för peppen! :)

    SvaraRadera
  5. Haha, fin bildkommentar där om din vän. :)

    SvaraRadera