måndag 23 augusti 2010

Fotont och cykelfunderingar

Jag har ägnat halva min dag åt att komma fram i en helvetesjävlatelefonkö till min vårdcentral (som jag gjort ett aktivt val för att få tillhöra, eftersom de skryter om att vara den mest tillgängliga vårdcentralen både vad gäller öppettider och hur snabbt man kan få hjälp...) och ännu har jag inte fått prata med någon annan än en förinspelad röst som bett mig lämna namn och nummer så ska de ringa upp mig senare. När då, undrar jag. Om ett halvår?

Suck. Jag blir gnällig och ledsen av hur mina fötter mår just nu. Vänsterfoten har en typ inflammerad trampdyna bakom stortån som ömmar vid varje steg, på högerfoten sitter en stor blodblåsa på knölen på insidan nedanför stortån som gör att jag får gå runt i sandaler för att det gör alldeles för ont att ha på mig vanliga skor och dessutom gissar jag att foten behöver andas.

Det kanske är så enkelt som att jag behöver byta skor. Men jag vill inte chansa. Jag vill ha någon form av utlåtande från sjukvårdsutbildad personal innan jag ger mig i kast med något sånt.

Och tills dess att vårdcentralen behagar ringa upp mig sitter jag här och surar. Och blir lite ledsen. Jag läste idrottsläkaren Dan Leijonwalls svar hos Petra Månström apropå att löpträningen emellanåt känns mer tung än lustfylld och att det kan handla om att vi slarvar med återhämtningen. Han nämnde termen "runoholics" och jag kände mig extremt träffad. Det är inte så att jag dör om jag inte får springa, men ibland känns det bara så fruktansvärt hopplöst tråkigt att tvingas vila. Och nu invänder vän av ordning förstås att "vaddå, de är ju bara måndag, du sprang igår och hade lopp i lördags, har du ens hunnit vila?" och det är förstås sant. Men jag sitter här och grottar ner mig i eventualiteter. Det kan ju bli så, och det verkar dessutom rätt troligt, att jag får löpvila ett tag för att fötterna ska läka, oavsett vad orsaken till mitt onda är. Och det är den löpvilan jag sitter här och plockar ut i förskott. Dumt kanske, jag vet, men sån är jag.

För att trösta mig själv i all misär sitter jag och läser om cyklar. Kanske skulle ett sätt att råda bot på min löpviloångest vara att lägga massa tusenlappar på en schysst cykel att fara omkring på? Jag blir tokig om jag inte får vara utomhus och röra på mig, och som det är nu är det inte ens ett alternativ att promenera. Verkligen jättekul. Hur som helst så hålls jag ju distraherad, för jag kan ingenting om cyklar och vet inte ens var jag ska börja för att förstå vad för slags cykel jag ska ha. Jag kan hålla på och läsa i evigheter.

Eller kanske tills vårdcentralen hittar mitt telefonnummer på den där telefonsvararen nån gång när de grävt fram den ur spindelväv och bråte?

Det är ju här jag vill vara! En glad löpare med hela fötter och med en medalj i handen!

9 kommentarer:

  1. vilka skitfötter och vilken skitvårdcentral. finns det ingen bättre (idrottsläkare?) du kan gå till?

    SvaraRadera
  2. Nej vad trist. Sådana gånger blir man verkligen tacksam att man inte behöver uppsöka läkare så ofta. Tänk dom som måste genomgå detta stup i kvarten.

    Kan det vara någon fettkudde under foten som är tillplattad? Det har jag, men har ingen aning om hur man får fett att placera sig där. Glass funkar sådär. Kanske vore bra om ngn ortoped gav utlåtande?

    Styrkekramar!

    SvaraRadera
  3. Jävla vårdcentraler. Aldrig kan det funka! Man måste nästa vara döende för att få komma dit. Jag håller tummarna att du får en tid snart. Det här med löpning kan ju verkligen fördärva en. Man är så beroende av det att man blir ledsen och nere om man inte får springa. Är det hälsosamt eller. Jag vet inte hur många gånger jag har tänkt dina tankar om löpningens makt men det slutara lltid med att jag är lyckligare om den får vara en del av mig än tvärtom. Stort lycka till nu med läkarna.

    SvaraRadera
  4. Tro mig när jag säger att jag vet hur det är att ha ont i fötterna. Ömheten låter exakt som mitt. En överansträngd och inflammerad tåsena. Stötvåg/ultraljud/laser kan funka. Vila ett måste. Blodblåsan kan jag fixa. :-)(Gör hål med steril nål på kanten, sprittvätta, lufta)
    Läkare är (tyvärr) ofta inkompetenta när det gäller löprelaterade åkommor och är mästare på att ordinera samma saker oavsett.
    Vila, voltaren och i värsta fall orden "sluta spring"....
    jag hade skippat vårdcentralen (om du inte vet att det är en BRA läkare) och sökt alternativa vägar.Ex naprapat.
    (Ps. skickade SMS till dig innan)

    SvaraRadera
  5. Sök privat istället! Min erfarenhet är att vårdcentralerna inte har tillräcklig kompetens när det gäller idrottsrelaterade åkommor!

    SvaraRadera
  6. Tack för alla råd och för ert stöd! Jag har tro det eller ej fått tag i vårdcentralen nu och ska dit i eftermiddag. Och eftersom jag aldrig är sjuk och aldrig har ont nånstans i vanliga fall så har jag ingen aning om hur man beter sig när man blir det, så jag bara gick den vanliga vägen som jag kommer ihåg från när jag var liten. Då skulle man ju till VC och sen skulle man bli remitterad vidare till experter. Jag har liksom glömt bort det här med att det finns privata läkare. Nåja. Jag får se hur det här går.

    SvaraRadera
  7. Vårdcentraler är ett lustigt påfund. Känns som de finns till för att hålla borta folket från sjukhusen. Genom att behandla sina patienter som en påse skit så kanske man drar sig för att ringa nästa gång när man ligger och iakttar sitt ben som separerats från bålen vid en hemsk olycka. Det är helt enkelt bara att bita ihop, plocka upp sitt ben och hoppa hem.

    SvaraRadera
  8. testa bosse mattsson annars. han är bra. jag var där idag. dessutom gör han stötvågsbehandlingar.

    SvaraRadera
  9. Välkommen till Idrottsdoktorn.se om du inte får hjälp på din vårdcentral. Vi har alltid besökstid lediga samma dag som du behöver den, även kvällstid, och inga telefonköer. Se: www.idrottsdoktorn.se/bokning

    SvaraRadera