söndag 25 juli 2010

Se! Bambi rullar igen!

Sviiiisch!! Jag är så snabb att inte ens fotografen hinner med... Eller inte. :)

För en vecka sen tänkte jag jättestort. Jag utmanade Johan på att dra två mil rullskidor i ottan ut till IP där söndagslöpträningen med klubben som vanligt skulle hålla till. Sen hade tränar-Eskil lovat långa intervaller på det, och sen ville jag ha med mig Johan hem på rullisarna också. Alltså totalt fyra mil på rullisarna och en och en halv timme kvalitetslöpning i mitten.

Nånstans här tänkte jag lite knasigt.

Jag har nämligen inte stått på mina rullskidor sedan i höstas. Och jag tycker verkligen att rullskidor är nåt av det jobbigaste man kan göra. Min balans är urusel och jag kompenserar det hela tiden genom att spänna fötterna och vaderna, och det gör att jag blir helt slut från knäna och ner ganska fort. Så jag reviderade det hela. Det fick bli bil ut till löpträningen och rullskidor hem. Så efter att tränar-Eskil peppat oss igenom en serie långa intervaller (6-4-2 / 5-3-1 / 6-4-2 / 3-2-1 minuter med ca 90sek intervallvila och 3min setvila för den som är intresserad - det vill säga 39 minuters effektiv löpning!!! Helt grymt bra och roligt!) och efter lite fika och lite snack om träningsläger, bergslöpning och fjällvandring var det bara att kliva upp på rullskidorna och bli Bambi igen.

Och det är bara att konstatera: Mina armar har vant sig av med skidåkningen. De fattade inte vad jag höll på med när jag ville att de skulle samarbeta med min mage och staka mig framåt. Jag blev trött som en gnu efter några hundra meter och ville vila. Så det blev ett tvåmilspass i snigelfart i form av korta "intervaller" med stakning och däremellan lite lallande framåt med någon form av diagonalåkning. Jag testade balansen genom att åka utan stavarna och då och då, och det känns som att det nog kommer ordna sig det här. Men det är inte rullskidorna jag längtar till när det gäller skidåkningen om man säger så... Men ska man bli en skiddrottning även 2011 och lyckas förbättra vasaloppstiden så är det bara att bita i det sura äpplet och staka på. Nu ska tricepsarna drillas!

Världens bästa skidcoach

En utmattad löpare/rullskidåkare efter ungefär totalt fyra timmars träning...

Det var lite smutsigt och regnigt idag och har man inga stänkskydd ser man ut såhär efter två mils rullskidor

2 kommentarer:

  1. Vilken chockterapi för de stackars armarna då...

    SvaraRadera
  2. 4 timmars träning. Respekt! Kul intervall pass också, ska nog testa det någon gång!

    SvaraRadera