tisdag 22 juni 2010

Liklukt på gymmet

Bara en liten fundering: Exakt hur mycket svett är det okej att stinka när man befinner sig på gymmet?

Ikväll höll jag verkligen på att avlida långsamt under mitt bodybalancepass. Kvinnan snett framför mig skickade iväg små puffar av likluktande kroppsodör varje gång hon lyfte armarna bara en liten aning. Den elaka lukten liksom åt sig in i mig och orsakade ihållande yrsel och spykänslor. Det gick liksom inte att värja sig. Inte ens under avslappningen på slutet var jag fredad, för hon kunde inte ligga still. Och varje liten rörelse hon gjorde orsakade nya likpuffar. Hade de gått att se med blotta ögat hade de varit kräkgröna med kleggbruna fläckar, helt klart. Fyfan.

Är det här verkligen okej? Tvättar inte folk? Jag menar, det är väl en sak om man luktar lite när man befinner sig utomhus och springer, men om man nu ska trycka in sig i en sal tillsammans med fyrtio andra människor kanske man kan välja en tröja som man tvättat åtminstone nån gång sedan stenåldern.

Jooo, alla svettas ju, till och med jag. Men man kanske inte behöver stinka...

6 kommentarer:

  1. har samma problem på bussen när jag pendlar, en person som aldrig byter kläder. Hamnar man inom några sätens närhet så är bussresan förstörd eftersom det kommer puffar av härsken svett då och då hela resan.

    SvaraRadera
  2. Det är verkligen inte okej. Jag har en kund som STINKER! Rent vidrigt och särskilt när jag "måste" justera för att övningen ska bli rätt. det går åt mycket handsprit efteråt... Lukten i näsan är dock svår att få bort. Urk! Vet inte hur jag ska tackla det för jag tror personen själv inte riktigt fattar. men nog bord man förstå att gammla svettkläder stinker? Tydligen är det där varje terapeuts mardröm. Urk igen!På sjukhuset kunde vi åtminstone slänga bort kläderna och tvätta patienten...

    SvaraRadera
  3. Usch, buss-svetten har jag också varit med om. Inte så trevligt.

    Ingmarie: Ja alltså, man tycker väl att man borde märka om man luktar helt vidrigt? Men å andra sidan vänjer man sig väl vid sin egen doft... Det bore vara okej att säga ifrån, i alla fall till personer man träffar regelbundet!

    SvaraRadera
  4. Tycker inte heller det är okej! Alltså klart man svettas, men det luktar ju faktiskt inte särskilt mycket - om man är ren och har rena kläder. Men folk som tränar inne i samma kläder gång på gång utan att tvätta - urk! Gammal svett stinker verkligen. Det värsta är väl att man inte kan göra så mkt åt det. Igår när jag körde combat var det en som stank kokosolja, inte okej det heller. Särskilt som jag ofta får migrän av det. När man grupptränar eller är inomhus bland folk tycker jag faktiskt man ska tänka på starka dofter och svett. BLÄ! Tummen ner.

    SvaraRadera
  5. Har aldrig besvärats av detta problem förrän till alldeles nyligen. En kille på den gemensamma gruppträningen UTOMHUS i löpning har flera gånger stinkit vidrigt:-( OBS! detta alltså UTOMHUS och SPRINGADES där man skulle kunna tro att lukten skulle försvinna mellan grantopparna:-) Hamnar man brevid eller bakom honom så får man byta plats! Springer man och snackar med honom får man komma med en nödlögn: "Oj! Måste stanna och knyta skorna" ha ha ha! Man är oxå lite rädd att de andra ska tro att det är JAG som luktar:-) Säga till någon som stinker är ju som sagt lite svårt.
    Har i ärlighetens namn någon gång kört 2 pass med samma kläder men då försäkrat mig att dom inte luktar. Har i tveksamma fall frågat min "totalärliga" tjejkompis K. och fått klartecken:-D

    SvaraRadera
  6. Jenny: Ja det borde liksom höra till vanligt hyfs att tänka på att man inte ska stinka, varesig av svett eller av annat starkt. :)

    Kalle: Åh, jobbigt! Men det kanske är läge att hinta nåt till honom, om ni ska springa ihop mycket framöver tänker jag... :) Bra med ärliga kompisar för övrigt, jag hoppas verkligen att folk som känner mig säger till om jag luktar illa. :)

    SvaraRadera