söndag 7 februari 2010

Lite sifferexercis

Det är fyra veckor kvar till Vasaloppet. Och jag har fått sex veckors snöträning. Rätt otroligt på nåt vis. Och det känns skönt att titta på de här siffrorna och konstatera att jag skött mig.

37,8 mil fördelat på
26 pass som vardera var i snitt
1,5 timmar långa

Jag har snittat på 6,3 mil i veckan och hållit snitttempot 5,56min/km.

2 pass har varit tävlingar - 1 långlopp och 1 kortare.

5 pass har varit renodlade långpass där jag fokuserat på att åka under minst 90 minuter. 1 av dessa var 3,5 timmar långt. Flera andra pass har varit långa, men då har delar av passen varit teknikinriktade och jag har inte "nött" på samma sätt i spåren.

Och nu då?

Det återstår ett lopp. Nästa söndag åker jag 42k i Ulricehamn tillsammans med Oscar Svärd. Jag ska testa att kolhydratstömma inför loppet genom att träna hårt måndag, tisdag och onsdag. Därefter blir det vila och lugn träning i form av eventuellt lite lugn jogg på torsdag och promenad på fredag. På lördag blir det totalvila och vallning. När det gäller maten kommer jag inte dra ner på kolhydraterna under början av veckan, utan tömningen står träningen för. Och under sista halvan av veckan ska jag inte äta kopiösa mängder, utan som vanligt med lite extra kolisar.

Vecka 8 åker jag till Idre för en veckas längdskidläger. Där kommer jag fokusera på långpassen och testa energi. Dessutom kommer jag variera med lite utförsåkning för att kroppen ska få leka lite.

Sen är vi raskt framme vid vecka 9, det vill säga Vasaloppsveckan. Men så långt vill jag inte tänka just nu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar