torsdag 3 september 2009

Längdskidåkare och löpare eller bara ultralöpare?

Jag har fått ett råd. "Grenspecifik träning" är det som gäller. I alla fall om jag ska bli maraton- eller ultralöpare. Jag ska springa, springa och springa. Långt och långsamt. Och inte ägna mig så mycket åt skidåkning. Och ärligt talat, det här med längdskidor känns mindre och mindre lockande. När jag tänker på is och snö tänker jag mer på skosulor med bra grepp än på valla, mer på vilka ställen där snön försvinner fort än där den ligger kvar.

Man kanske kan springa Vasaloppet istället?

(Hej förresten du som hittat hit via Sparkibaken-Terese där hon tipsar om min blogg som Veckans blogg i fokus! Om du undrar något om mig och om vad jag pysslar med så är det bara att ställa frågor i kommentarsfältet!)

7 kommentarer:

  1. Visst kan du springa Vasaloppet. Vasastafetten heter arrangemanget. Du behöver väl bara hitta 8 personer till som vill dela upplevelsen med dig! Tidigare fanns det en "solo-löpar-klass" men jag tror att den är borta nu tyvärr...

    SvaraRadera
  2. fast... skidåkning är väl ändå ett bra komplement på vintern? det är ju ändå samma slags sega uthållighetskondition? :)

    SvaraRadera
  3. Löpning är ju helt klart mycket roligare än längdskidåkning. Inte för att jag vet men det bara känns så. En fråga, vad fick dig att vilja köra Vasaloppet?

    SvaraRadera
  4. @Johan: Aha! Vasastafetten! Men det blir för kort. Längsta sträckan är ju 15k. Och inte får man springa flera sträckor heller... ;) Fast å andra sidan. Kanske vore nåt att satsa på nästa år? Vem vill följa med?

    @Sara: Jo det är det väl. :) Och jag är ju rookie på skidåkningen så vem vet, om tre månader kanske jag skriver samma inlägg fast tvärtom. Kan man åka Göteborgsvarvet på skidor? ;)

    @Anna: Det var värsta impulsbeslutet. Jag låg i soffan tillsammans med en vän och glodde på loppet i vintras och fick en ingivelse. Det där borde väl inte vara så svårt, tänkte jag typ. Och så råkade jag säga det högt och då går det ju inte att backa. Och så tilltalas jag av låååånga fysiska utmaningar. Att åka skidor i flera timmar var drömmen. Då. Nu har jag ju förstått att jag kan springa mkt längre än jag nånsin trott, och då känns det som en ännu roligare utmaning. :)

    SvaraRadera
  5. Grejjen är ju att resan till Vasaloppet är the thing, iaf för mig. Man upptäcker nytt på vägen, och man får ju ändra sina mål precis hela tiden!

    Visst är längdskid bra träning, men om Vasaloppet är målet och man skall tänka grenspecifikt så är det ju faktiskt så att det är rullskidor som gäller innan vintern mer än löpning.

    Känns som att du bytt fokus för ett tag sedan, ur en bloggläsares perspektiv iaf. Härligt att se hur mycket du får ut av löpningen!

    SvaraRadera
  6. @Mikaela: Haha, visst är det så! Att jag bytt fokus alltså. Vasaloppet känns ju inte alls lika lockande längre. Men det kanske ändrar sig. I vinter lär jag ju åka skidor hur som helst, och så får jag väl bli ultralöpare 2011 istället. :) Rullisarna är såklart det som gäller framför löpning om man ska träna grenspecifikt för skidåkning på sommaren, men löpningen var ju mer en konditionsgrej för mig. Jag kommer ju aldrig upp i nåt flås med rullisarna, utan trasslar alldeles för mycket med stavar och grejer. Och är lite för rädd för fart. Så jag lär nog hålla på med både och i höst.

    SvaraRadera
  7. Skidåkning är ett jättebra komplement till löpningen, och även om grenspecifik träning kan vara bra, så är ju variation superbra för kroppen. Jag kör 3 sporter + skidåkning på vintern (började bara för 2 år sen)och ju mer man blandar desto mer kan man träna utan att riskera skador. Att bara springa kanske är kul det med, men just löpningen är ju den som är mest slitsam på kroppen. Eller iaf den som blottar kroppens snedheter och obalans.

    SvaraRadera