tisdag 1 september 2009

11 dagar kvar och jag är planlös

Jag känner mig lite orolig. Hade glömt bort att man kanske ska ha en plan för träningsupplägget fram till halvmaran. Min tanke var att köra långpass i helgen, sådär 20k på en fin runda som jag hittat. Men nu har jag insett man visst ska göra sitt sista långpass typ en och en halv vecka (minst) innan loppet. Och så ska man ägna sig åt lite kortare distanspass i tävlingsfart och lite andra fartlekar och dra ner på mängden. Jävla skit. Jag som är en sån mängdjunkie just nu!

4 kommentarer:

  1. Inte lätt när det spritter i benen! :)
    Du, vad tror du, om man inte är van att löpträna som jag, jag kör ju mer spinning och sånt, kan man på en 5-7 veckor träna och klara av att springa en mil? Eller kräver det liksom dygnetruntfokus om det skall gå?

    SvaraRadera
  2. Hm, svårt att säga. Jag tror det kan gå, men det handlar om hur mycket tid du vill lägga ner. Jag tog mina första löpsteg första veckan i april och sprang en mil sex veckor senare. Men enligt alla råd jag har fått och läst efteråt så verkar jag inte haft det mest optimala upplägget med tanke på skaderisk och sånt... Jag ökade nämligen lite för fort både vad gäller fart och distans. Sprang minst tre gånger i veckan redan från början och så fort jag klarade en distans utan att stanna och gå så lade jag på ett par kilometer till nästa gång. Men det finns ju massa program för typ "klara att springa en mil" och sånt på Funbeat. Jag var bara lite för otålig för att hålla mig till såna prylar. :) Men jag tror att du kan, bara du inte går för hårt ut i början. Känn efter så benhinnorna, vaderna, hälarna och knäna inte protesterar. Har man redan konditionen så är det lätt att man far iväg och så hinner inte muskler och hinnor och grejer med.

    SvaraRadera
  3. Ah, tackar, skall verkligen vara försiktig då! Kanske inte skall ha som mål att klara en mil under de kommande 6 veckorna, och således inte ha som mål att springa alla 10 km på det lopp jag tänkt hoppa på (ännu en utmaning från min galna PT), utan springa delar av det. Återkommer säkert med tusen och en fråga! :)

    SvaraRadera
  4. Eller så har du som mål att springa, men springa lååångsamt. :) Vad är det för lopp du ska köra?

    SvaraRadera