onsdag 12 augusti 2009

Stockholm nu kommer jag!



Jag hade en plan. Betalade en tjuga för att så sätta mig på 350:an mot Haverdal och Skipås, hoppade av någonstans mitt inne i detta gudsförgätna kustsamhälle Haverdal och försökte hitta Kustvägen och cykelvägen som skulle bemästras för andra gången den här sommaren. Förra gången sprang jag ju drygt 15,5k hem sista dagen innan semestern. Underbart visst, men jag fuskade lite. Hade ju mätt och ritat upp en karta på Funbeat som skulle ge mig sådär ungefär 19k, men jag valde en kortare sträcka på grund av lite tidsbrist. Men nu jävlar skulle de där 19 kilometrarna göras!

Funderade en stund på hur jag skulle behöva springa en halvmara för att komma under 2 timmar. Kom fram till en kilometertid på runt 5.40. Tänkte att det nog var lite väl magstarkt idag med tanke på att mitt senaste långpass låg på 6.33min/k... Så jag öppnade i "modesta" 5.46. Men av bara farten höll jag 5.35-5.40 under större delen av passet.

Gullbrandstorp susade förbi. Jag mötte cyklister som nickade glatt. Inlinesåkare som hängde och svängde med armarna. Vaggande tanter som skulle gud vet vart. Sen var jag plötsligt vid flygplatsen och drygt 11k hade avverkats. Vek av ner mot Nya Tylösandsvägen och Simstadion för att sedan tas Prins Bertils stig. Hamnade på en väg utan cykelväg och trottoar och höll på att bli överkörd av en lastbil. Sprang förskräckt upp på Lidls parkering och in på Burger Kings drivein. Fick frustrerande nog stanna vid ett rödljus. Hoppade och småsprang på stället för att inte bli slö i benen. Ångrade mig om Prins Bertil och tog asfaltsvägen förbi Alevallen och boulehallen istället. Susade förbi några boulande tanter och gubbar. Gjorde 2k på Prins Bertil. Klockan visade 18.2k. Bara 600m kvar, sen var jag hemma...

Mina damer och herrar: Jag har nästan sprungit en halvmara idag, på den enligt min mening strålande tiden 1 timme och 48 minuter. Den 12 september springer jag på riktigt i Stockholm, 21,1k. Jag har bokat tågbiljetterna och skickat iväg min anmälan. Vi ses på startlinjen för tusan!

7 kommentarer:

  1. Grattis Stockholm som får låna dig en helg i höst!

    SvaraRadera
  2. Grymt bra jobbat! Förstår att du anmälde dej! :)

    SvaraRadera
  3. Grymt bra jobbat! Förstår att du anmälde dej! :)

    SvaraRadera
  4. Vad söta ni är! :D Och Snorkkis, om du har vägarna förbi så vore det kul att ses. Jag kommer visserligen bo i Uppsala, men hela lördagen kommer nog spenderas i Stockholm. :)

    SvaraRadera
  5. Du är ju underbart duktig, fan vad koolt att du anmält dig!

    SvaraRadera
  6. Ja absolut - kommer troligen att springa ultra-lopp i Uppsala på förmiddagen, men tror Trollet vill springa halvmaran, så då kommer jag säkert och hejar (om jag kan gå efter 50 km). Vi får fundera vidare senare!

    SvaraRadera