torsdag 11 juni 2009

Springa eller inte springa?







Dum fråga. Springa såklart. Men i det här spöregnet blev det minsann inget långpass. Inte ens en mil fick jag ihop. Sprang 6.36 och känner mig nöjd och glad. Såg ut som en dränkt katt när jag kom hem.

Höll ett rätt schysst tempo hela passet. Har tänkt att om jag nu ska ner under 55 på milen så ska jag träna på att hålla 5.30-tempo längre och längre tid. Idag fixade jag det i stort sett, förutom på kilometer 1 och 4. Har ingen aning om varför det var så slött första kilometern, men fjärde innehöll alla tre tunga backarna.
Och en annan sak. Jag sprang femkilometarn på Galgberget, det vill säga den runda som jag varvat ett par gånger när jag sprungit mina milpass. Och nu säger Polaren (förvisso okalibrerad, men när jag testat den på andra platser där en kilometer varit utmärkt så har den stämt på tio meter när) att rundan inte alls är 5k, utan 4.83! Det innebär ju att när jag sprungit två varv på 56 minuter, så har jag hållt ett tempo på 5.48min/k, och omräknat i hur lång tid det skulle ta för mig att springa exakt en mil då så blir det 58 minuter. Och DET, mina vänner, innebär att när jag sprang Bondemilen i helgen på 56.48 så är det MIN BÄSTA MILTID HITTILLS!! Det får mig ju onekligen att omvärdera min insats på det loppet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar