tisdag 9 september 2008

En testosterontopp?

Igår testade jag boxningen på mitt nya träningsställe i min nygamla stad. Jag hamnade förstås tillsammans med en kille som trodde han kunde allt. Han fick för sig att han skulle undervisa mig i boxningens ädla konst och började visa och ha sig, och prata med lätt imbecill röst, ungefär som att jag var ett barn, alternativt en dum brud som skulle slå lösare än min mormor och fnissa mellan varje slag. Jag lät honom hållas och slog sedan så hårt jag kunde. Efter trettio sekunder bröt svetten ut i pannan på honom, han blev röd i ansiktet och senorna på halsen såg ut som om de skulle gå av. Kunde han ha.

Typiskt nog hade jag styrketränat innan, så jag var inte riktigt lika stark och sur som jag brukar när jag boxas. Hade jag varit det hade jag nog boxat benranglet in i väggen.

För övrigt funderar jag över könshormoner. Om man kan ha tillfälliga toppar av könshormon så har jag nog haft det ett par gånger de senaste dagarna. Igår köpte jag 700 pluggar och en skruvsamling på Claes Ohlsson. Jag hade en plan med inköpet, men den försvann rätt fort. Så nu står jag här med mina pluggar och skruvar och undrar vad det var som hände. Var det en testosterontopp som fick mig att plötsligt känna ett intensivt och oförklarligt behov av att lagra byggmaterial? Men det konstigaste måste ändå vara min nya fascination för färgen rosa. Rosa har aldrig betytt nåt särskilt för mig, men så plötsligt i förra veckan kom jag på mig själv med att känna ett starkt begär för ett par rosa handdukar. Sen köpte jag en ljusslinga med rosa rosor som jag satte upp i badrummet. Det kan vara min gamla pepp på kitchbadrum (vad gör man egentligen med ett badrum om inte inreder det med ikoner, plastpelikaner och ljuslyktor med jesus på?) som gör sig gällande förstås. Men ändå.

Fast nu känner jag mig mest arbetsskadad. Pratade med en docent tidigare idag som forskar på hur hormonerna påverkar könen. Jag tror inte alls på att biologin styr oss i nån högre grad, så jag vet inte vad jag håller på med.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar