tisdag 1 mars 2011

Urladdning och uppladdning

Det verkar som att man gör bäst i att inte lyssna på någon annan än sig själv när det gäller uppladdning inför Vasaloppet. Det finns så många olika teorier om hur man blir sitt bästa jag på söndag både när det gäller hur man ska träna och hur man ska äta. Och ingen av upphovsmännen till teorierna känner mig lika bra som jag själv gör, så därför tänker jag att det är jag själv som har bästa teorin.

Och jag tänker ungefär såhär:

Jag gillar att träna hårt. Gillar att tömma varenda muskel på varenda liten gnutta kraft som finns. Och jag tänker att om jag rensar kroppen på energi så finns det gott om utrymme för att fylla på med ny och fräsch dito.

Jag tror dessutom på att tömma "rätt" muskler. I det här fallet handlar det om skidmusklerna. Därför ska tömningspassen ske på skidor, inget annat.

Jag tycker inte om att äta mer mat än jag orkar och känner är tillräckligt för att jag ska bli mätt. Det får mig bara att må illa och känna mig otymplig. Dålig idé, således.
 
Jag känner mig skeptisk till det här med carboloader. Har dessutom aldrig provat. Känns inte som en bra grej att prova första gången inför Vasaloppet.

Istället för att äta kopiösa mängder eller trycka i mig artificiella kolhydrater så tror jag på att äta "normalt", men träna mindre. På så sätt tillför jag mer energi än jag normalt gör av med, men utan att känna mig som en svullad säl.

Och vad ska man egentligen träna för något såhär tätt inpå loppet? Jo, jag behöver fart och explosivitet. Kanske inte så mycket rent fysiskt, men psykiskt är det nödvändigt. Under vintern har det handlat så himla mycket om att tugga i sig mil efter mil, men nu behöver jag känna en liten kick, jag behöver väcka musklerna och hjärnan och ha roligt i spåret. Därför tänker jag köra hårda, intensiva och korta intervaller ikväll, på mitt sista skidpass.

Och efter kvällens pass blir det inget mer. Lite yoga, lite promenader, kanske ett kortare lätt löppass. Kroppen får ju trots allt inte stelna till. Men fokus blir på vila och på att ladda upp hela mig med längtan efter att åka skidor en halv dag.

Laddar inför kvällens pass med skid-VM på tv och skidor på kaffemuggen...

4 kommentarer:

  1. Du känner din kropp bäst, så att lyssna på sig själv är säkert den bästa vägen! Lycka till med uppladdningen:)

    SvaraRadera
  2. Låter klokt tycker jag. Lycka till med laddandet!

    SvaraRadera
  3. Lycka till med uppladdningen Therese! Det är aldrig fel att lyssna på sin kropp. Efter Vasaloppet tycker jag att du skall köpa Ferry Food om du inte redan har den i din ägo :)

    SvaraRadera
  4. Jenny: Tack! :D

    Sofie: Skönt att höra att jag inte är helt ute och cyklar. :) Och tack!

    John: Jag ska ta och kika på den där boken efter Vasan, jag lovar. Har tänkt göra det ett tag, men inte riktigt haft tid. Och tack!

    SvaraRadera