lördag 22 augusti 2009

NEJ

Starten går om bara några timmar. Dags för en statuscheck.

Kroppen: Helt okej. Lite öm i axlarna och mellan skulderbladen efter gårdagens paddlande. Men jag springer ju inte med skulderbladen.

Knoppen: Tre ord snurrar i mitt huvud. Jag. Vill. Inte. Och sen några till: Jag vill ligga under en kudde. Jag känner mig som en ö. En liten kludd i en stor stad. En lort i en lång orange orm som kommer slingra sig genom en stad som jag inte längre känner. Ensam, ensam, ensam.

Såhär är det: Under min korta löpkarriär har jag sprungit tre lopp. Alla med support från vänner, pojkvän, familj eller bloggkompisar. Jag har haft någon att snacka upp mig med, någon att vinka till, någon som står där vid mållinjen som jag kan babbla av mig hos efter loppet, någon som tar emot mig och som är stolt över min prestation oavsett hur det går. Men ikväll är det bara jag. Jag trodde ärligt talat inte att det skulle vara så himla annorlunda. Jag klarar mig ju själv. Bara att ställa mig där på startlinjen och springa mitt lopp, gå i mål och sen känna mig som en kung en stund.

Men nu har jag en mental vägg att forcera. Jag känner mig som en myra som vill krypa och gömma mig och inte synas.

Och vet du vad det konstiga är? Det handlar liksom inte om att jag tror att jag kommer misslyckas. Jag bryr mig egentligen inte om ifall jag springer som en kratta. Det handlar om att jag inte vill göra det här själv. Jag vill inte stå där ensam på Heden när loppet är över och känna mig ensam bland alla andra.

Jag är fan grinfärdig.

Så, vad gör jag nu? Lägger ner? Åker hem? Springer ändå?

2 kommentarer:

  1. Spring på en supertid och möt upp mig och några fler efter målgång! Jag ska möta Erika (blogglös bloggläsare) på höger sida efter att man fått medalj och banan och sånt. Kom dit och prata av dig om loppet! Om du ser mig innan start får du såklart också hojta! Själv är jag dock alltid blind och nu kommer jag vara uppstissad till max och inte se ett endaste dugg, så hojta rejält :) Vilken startgrupp springer du i?

    SvaraRadera
  2. Åh vad gullig du är! Vet du, ibland räcker det ju med att någon säger "hey, jag ser dig" för att man ska känna sig lite bättre! :) Försöker gärna hitta dig och prata av mig lite. Jag springer i startgrupp tre, och kommer i mål strax efter elva om allt går som det ska.

    SvaraRadera