fredag 14 november 2008

Vi hade så fint besök i studion imorse. Jag som inte brukar gilla visor charmades totalt av Jenny Almsenius! Underbart.

P fick mig att läsa Bengt Ohlsons senaste lilla krönika i DN Påstan under låtarna imorse med argumentet att såna som jag borde läsa just sånt där ungefär. Så jag läste. Och blev förnärmad. Han resonerar kring Rockyfilmerna och Sylvester Stallone och det faktum att kritikerna rullar på ögonen åt Stallone för att han inte är "rätt" arbetarklass (dvs inte arbetarklasschic och gjort klassresa och skaffat sig en akademisk examen och allt det där). Och nåja, han må ha rätt, men det är slutet på hans resonemang som gör mig lite putt. Han menar att det krävs en del av en regissör för att inte göra vissa scener i Rockyfilmerna sentimentala, nedlåtande eller föraktfulla, och detta skulle inte en 25-åring klara.

"Det beror inte på att 25-åringar skulle vara dumma i huvudet. De har bara sisådär 25 år kvar till Stallones insikter. Under tiden ska de erövra världen och sätta upp flaggor på den ena atollen efter den andra. Sen ska de vända sig om och se hur allting har spolats bort."

Ja alltså, jag vet inte hur tydligt det där blev. Men jag blev förnärmad hur som helst. Han insinuerar alltså att vi inte ska lyckas med vår ambition att förändra världen och göra allting bättre och snyggare än våra föräldrar före oss?! Att vi ska vända oss om om säg tjugo år och se tillbaka på vårt livsverk och inse att det inte spelar någon roll? Kanske till och med att allt vi gjort inte bara varit förgäves, utan också att ingen märkt nånting?

Och sen måste jag bara hålla med debattören Amanda Sjöswärd i AB. Det är ett jävla tjat om att vi åttitalister är slöa och bara vill göra roliga saker hela tiden. För det första: Det är klart vi vill. Man är väl dum i huvudet om man inte vill att livet ska vara roligt! Fast sen är vi väl inte dummare än att vi förstår att det inte riktigt funkar så och precis som alla andra gör vi skitsaker, jobbar för slavlöner, lever på marginalen, bor miserabelt, äter gröt de sista två veckorna i månaden, tar vad vi får...ja du fattar.

2 kommentarer:

  1. Han menar kanske att ni inte är de första som varit 25...

    SvaraRadera
  2. jo, jag vet. men jag blev ändå förnärmad. jag vill inte läsa att jag inte heller kommer förändra och erövra världen precis som alla andra tjufemåringar före mig. jag kan väl få upptäcka det själv, när det står skriver svart på vitt så blir det svårt att värja sig mot det. jag vet ju att han har rätt.

    SvaraRadera