torsdag 2 juni 2011

Skidsäsongen har börjat

Säsongens första rullskidpass är alltid lite speciellt. Eller ja, vad sjutton vet jag om det? Jag har bara haft tre såna hittills, varav ett dessutom var mitt livs första överhuvudtaget så det räknas inte. Men förra säsongens första var sjukt jobbigt och mina armar hade på något mystiskt sätt slutat att finnas till under försommaren någon gång. Dessutom kände jag mig som en nybörjare all over again och kom inte ihåg hur man gjorde för att ta sig framåt.

Men idag var det andra bullar när jag skulle sparka gång mitt livs tredje rullskidsäsong. Visserligen blev jag trött redan efter en mil, vilket ju inte är så konstigt när jag inte brytt mig om att underhålla skidmusklerna överhuvudtaget sedan i mars, men jag kunde hålla uppe tempot hyfsat och jag kände mig som att jag hade koll på läget. Cykelklubben som for förbi tittade beundrande på min fina stakning, bilisterna fick trycka gasen i botten för att kunna passera... Eller inte. Men jag kom runt 17k på 75 minuter utan större men (förutom de obligatoriska tumblåsorna förstås), och redan vid de första staktagen blev jag påmind om hur fruktansvärt roligt det här är.

Fint ska det vara! Tror att det här är den snyggaste tröjan man kan träna i just nu.

4 kommentarer:

  1. Hej Therese!

    Jag har läst din blogg ett tag, är jättekul att läsa då jag själv gillar både skidor och löpning samt nybörjarorienterar =) så har hämtat mkt inspiration här, har varit dålig på att kommentera bara...

    Men, nu var jag bara tvungen - jag hade rullskidpremiär, första passet någonsin, häromdagen och blev nästan galen på att stavfästet var totalt uruselt! Har bytt till rullholkar som är helt nya så det borde inte vara fel på dem... Tyckte det kändes bra annars men eftersom det slant i princip i varje staktag var det helt omöjligt att slappna av och koncentrera sig på åkningen.Tillslut åkte jag så nära kanten att jag kunde ta staven i vägrenen för att iaf ha fäste på ena sidan...blev lite snett! Har du upplevt samma sak? Några nybörjartips?

    Tack på förhand och tack för en bra blogg!
    /Frida

    SvaraRadera
  2. Coolt! Du är en tuffing du! När jag kommer ner ska vi ta en löptur både på land och i bassäng. Ok? :-)Skidorna låter jag vila. ;-)

    SvaraRadera
  3. Frida: Hej! Kul att jag kan inspirera lite, och vad roligt att du kommenterar! :) Jag har också lite problem med stavfästet på asfalten ibland, och har fått tipset att försöka trycka ifrån lite bättre och längre. Jag släppte liksom staven lite för snabbt, och var inte tillräckligt bestämd när jag stakade. Förstår du hur jag menar? Sen funderar jag ibland på om fästet blir olika bra beroende på vilken vinkel man har på staven när man sätter den i backen? Sätter man i den för rakt så hamnar ju spetsen liksom fel, och det gör ju inte så mycket när det är snö, men på asfalt blir det konstigt. Hoppas att det här hjälper dig lite i alla fall! Lycka till, rullskidor är verkligen så himla roligt!

    Ingmarie: Hehe, jag känner mig rätt tuff på mina skidor faktiskt. :) Jag ska inte tvinga upp dig på nåra rullisar när du kommer hit, det duger alldeles utmärkt med löpning på land och vatten. :)

    SvaraRadera
  4. Härligt Therese! Och vilken förbannat snygg tröja!

    SvaraRadera