onsdag 19 november 2008

Jag lär mig så mycket nya saker på mitt jobb! Och jag älskar det! Imorse lärde jag mig nya hemligspråk förutom typ rövarspråket och tvärtomspråket, och det var sjukt fascinerande. Fikonspråk, svintyska, allspråk...det finns ju hur mycket som helst! Jag som tyckte jag var uppfinningsrik som hittade på massa märkliga smeknamn på alla personer som jag och mina kompisar ville kunna snacka om utan att de visste om att vi pratade om dem. Som killar vi var kära i typ.

Och igår så lärde jag mig att det finns ett tecken i teckenspråket för Zlatan, som betyder typ "jag är bäst". Ganska logiskt vid närmare eftertanke. Och idag så forskade jag vidare på det här med persontecken, och lärde mig att i princip alla får egna tecken, ungefär som smeknamn. Och det roliga, eller jobbiga beroende på hur man ser det, är att smeknamn som dök upp när man var liten och som beskrev en bra då (eller dåligt kanske, med tanke på att man inte var särskilt snäll när man var liten och smeknamn ofta tenderade att mer likna öknamn) liksom hänger kvar senare i livet. Så man kanske alltid som i mitt fall skulle förbli "Tisteln" (från Therese - Tessan - Tesslan - Tisslan - Tistlan - Tisteln...jo, ungar är fan uppfinningsrika), och hur roligt är det på en skala?

Teckenspråket är fan sjuuukt fascinerande överhuvudtaget. Jag fick veta att det inte finns någon instans liknande Svenska akademin som bestämmer vilket tecken som ska gälla, utan det får liksom bestämmas i nåt slags samförstånd, eller genom Språkrådets rekommendationer. Snacka om rörigt, särskilt innan teckenspråket fick vara med på tv genom till exempel Nyhetstecken. Då lär det ju funnits massa regionala variationer eftersom det inte fanns nån officiell kanal som man kunde förhålla sig till.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar