torsdag 28 februari 2013

Vad har jag gjort?

Vad har jag gjort för att förtjäna det här? Om mindre än tre dygn är det tänkt att jag ska stå på startfältet i Transtrand och skida för en medalj i Vasaloppet, men just nu känner jag mig väldigt osäker på om det blir start överhuvudtaget.

Jag är nämligen sjuk.

Igår bröt förkylningen från helvetet ut. Jag har snor i hela jäkla huvudet och känner mig lika pigg och fräsch som en välanvänd tvättsvamp. Än så länge inget halsont, och det är ju en ljusning mitt i misären...

Det känns bara så fruktansvärt orättvist! Jag vet att det kommer fler Vasalopp och jag vet att det finns värre saker som kan hända. Men ändå. Jag kände mig så himla lycklig över att vara i form, över att känna längtan och glädje över något igen - och jag tycker att jag förtjänar att få köra det här förbannade loppet, att få njuta av nio vackra skidmil och att kämpa för den där prestationsmedaljen.

Än ska jag väl inte kasta in handduken. Jag kurerar mig med en häxbrygd som jag lärt mig av Hallands just nu mesta skidåkare, Mikael som åker alla Vasaloppen under veckan för andra året i rad, nämligen ingefärsvatten med honung och lime. Jag kokar helt enkelt några centimeter ingefära skurna i slantar en stund i tillräckligt med vatten för att fylla en liten termos innan jag lägger i saften av en lime och en stor sked honung. Smakar starkt men lent. Dessutom äter jag apelsiner och äter alla färgglada grönsaker jag kommer över och håller alla tummar jag har.

Imorn vilar jag hela dagen. När sjutton jag ska orka valla skidorna vet jag inte. Men mår jag inte bra på lördag morgon blir det ingen start för mig. Snälla, håll en tumme eller två!

Ingefära, honung inhandlad på senaste dalaresan och lime. Kom igen kroppen!

9 kommentarer:

  1. Håller precis varenda tumme jag har, till och med den stackars stukade lillfingern som jag hoppas inte ska ställa till det på söndag. Hoppas du blir kry!

    SvaraRadera
  2. Naaaj!!! Vilket skit!
    Jag tycker du ska ge ProbiFrisk en chans också. Det har bra dokumenterad effekt och brukar funka fint för mig. Finns på Apoteket!

    http://www.naturbiblioteket.se/ProbiFrisk.html

    Håller tummarna för dig!
    Kryapåkram!!!

    SvaraRadera
  3. fasen också!! jag håller tummarna för dig!! heja kroppen!!!

    SvaraRadera
  4. nämenfyyy, jag trodde att det var den vanliga nervositeten och inget annat men det var en riktig förkylning. Usch.
    Krya på dig! Jag håller alla tummar det går för att du ska stå på startlinjen!

    SvaraRadera
  5. Neeej! Bort med dig eländiga förkylning NU!
    Hörde dig i morse och tänkte allt att du inte lät som vanligt. Håller alla tummar för att du ska bli bra Therese. Det blir du! / Mia

    SvaraRadera
  6. Jag har också haft svårigheter med stress, och blev dunderförkyld när jag skulle springa sthlm marathon. Jag ställde in i sista sekunden, men det är först nu, snart ett år senare som det börjar kännas bra att springa igen. Var rädd om dig!
    Jag grämer mig fortfarande över mitt uteblivna lopp, som jag såg fram emot hela min stressiga vår, så jag förstår verkligen din besvikelse, men gör inget som riskerar din hälsa på lång sikt! Stress är lurigt och farligt.

    SvaraRadera
  7. Tack snälla ni för tips och tummar! Jag gör som du säger Daniel och provar Probifrisk, det kan ju inte skada direkt. Och Malin, jag ska verkligen tänka efter innan jag bestämmer mig. Är jag minsta osäker blir det ingen start. Även om det kommer svida i hjärtat. :(

    SvaraRadera
  8. Din stackare! Jag var sjuk för två eller tre år sen. Är du inte frisk så hoppa över. Jag sprang Stockholm marathon när jag inte var frisk och fick lida för det ett halvår efteråt :-(
    OM du kommer till Mora så kan du väl ringa: 038136299! Annars kanske vi kan träffas en annan gång.

    Krya på dig!

    SvaraRadera
  9. Nej vad tråkigt, hoppas på att du blir frisk fort!

    SvaraRadera