lördag 20 oktober 2012

Lerbad och äventyrslöpning utanför lådan

Om man löptränar för att springa triathlondistanser mellan 10 och 42 kilometer på flacka asfaltsbanor så kanske det känns logiskt att ägna sig åt att springa just flackt och asfalt. Men det kanske är det dummaste du kan göra om du vill hålla som löpare. Och framför allt djävulskt tråkigt.

Flera gånger idag tänkte jag att varje lördag borde vara som den här. Nästan två och en halv timmes löpning för mig och ett gäng av mina halmstadtriathleter under ledning av Stefan som inte bara är triathlet utan även orienterare. Vi sprang över stock och sten, genom lerpölar och mindre träsk och bland sprakande höstfärger i Skedalaskogen vid Ön, den skog som stundtals är som en John Bauer-skog, och stundtals som värsta bokträdsorgien. Några passade på att bada i lerpölarna när vi ändå skulle springa genom dem, och medan vi sprang så insåg vi dessutom att den här platsen, med den fantastiska skogen och en sjö med många små vikar och uddar, är perfekt för en spring- och simtävling. Hallandsversionen av Ö till ö, kanske något för nästa sommar...?

Efter typ tre miljoner höjdmeter och drygt två mil var det dags för bästa belöningen - varm choklad och ostmackor. Nästan som när man var liten och var på utflykt.

Jag lyckades för övrigt med bedriften att halka på en av alla små träbroar som går över små bäckar i skogen, så nu har jag ont i ljumsken. Och dessutom ont i en vad. Och i ett knä. Jag hoppas verkligen att allt det här bara är helt normala små smärtor som beror på ett tufft terrängpass och inte början till några skador. Men jag har rullat runt på min skumgummirulle en stund, och även om det smärtade så var det inte så illa som förra gången jag hade löparknä så jag håller tummarna. Och lovar att sätta igång med styrketräningen igen...

Martin, Mathias och Emma, och bakom Anders på mtb. Och nånstans där bakom finns Björn och Stefan, och förmodligen har Conny redan sprungit förbi.
Conny och Mathias passade på att bada i lerpölarna. Varför de valde leran istället för Toftasjön som höll sexton grader idag har jag ingen aning om.
Jag badade bara upp till knäna. Och Inov8-skorna fick bekänna färg!
Utsikten vid fikat. Helt okej.

3 kommentarer:

  1. Vad HÄRLIGT! Och tack för bilderna. :-)
    Btw. Jag kommer att finnas i halmstad fr.o.m den 19/11 och 1-2 veckor framåt. Ses? :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Varsågod! :D Och vad roligt att du kommer ner hit! Jag är hemma för en gångs skull, har nog inget inplanerat i slutet på november. Så då ska vi absolut ses!

      Radera