torsdag 19 april 2012

När man inte kan springa...

Tro det eller ej, men igår var första gången jag höll i en kettlebell i hela mitt liv.
...så hänger man på gymmet. Jag vilar min vad och gör bara små testlöprundor då och då. Och på jogg.se har det plötsligt dykt upp röda små pluppar i min träningsdagbok. Rött betyder styrketräning, och det är ingen överdrift om jag säger att jag slarvat en aning med den under vårvintern. Det är helt otroligt vad lätt det är att "glömma" styrkan när allt är frid och fröjd. Jag var oerhört noga i vintras när jag hade ett knä att rehabba, och när smärtan försvann var jag rätt duktig på att kämpa på med mina övningar i förebyggande syfte ett tag. Men sen - ingenting.

Inte förrän Saras påskutmaning "jävligt jobbig påskhelg" dök upp på näthinnan, och framför allt inte förrän jag fick ont i min vad. Då jädrar. Men skillnaden mellan mitt vadonda och mitt knäonda är ju att det knäonda bland annat skulle behandlas med hjälp av styrketräning eftersom jag var alldeles för svag i höfter och säte, särskilt på högersidan. Vaden däremot, den är överansträngd och behöver massage, kärlek och omvårdnad. Men jag tänker att lite styrka inte kan skada direkt...

Ytterligare en anledning till att jag börjat hänga mer på gymmet är förstås att jag hittat ett roligt sätt att träna. Jag vet inte om det är det mest effektiva, men det skiter jag ärligt talat i. Lite styrketräning är bättre än ingen styrketräning. Hur som helst. Jag har börjat sätta ihop små cirkelpass med 6-8 övningar som jag gillar, företrädesvis övningar där jag inte behöver använda annat än min egen kroppsvikt och kanske en balansplatta eller någon vikt för att öka svårighetsgraden. Igår gjorde jag till exempel såhär:

15 dynamiska plankor (från handstående ner till armbågar och upp igen - en favorit!)

20 sek sidplanka/sida
15 höftlyft med ett ben i luften/ben
15 planka med knäuppdrag åt sidan
15 knäböj med hopp (gillar verkligen att blanda in hopp för lite extra flås!)
15 drag mot hakan med knäböj mellan
15 draken (ett ben per varv)
30 dynamiska utfall

Sex varv totalt. Kanske 30 sek vila och lite vatten mellan varje varv. Draken var sjukt tuff, hade en 6kg kettlebell i händerna, och jag märkte väldigt tydligt att jag fortfarande är svagare i höger sida. Balansen är urusel, och jag fick koncentrera mig något oerhört för att göra 15 repetitioner snyggt och prydligt. Riktigt bra övning för mig, med andra ord.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar