tisdag 8 september 2009

Folk man hittar i en bastu

När jag läste på universitetet var det en urbota korkad föreläsare som sa åt oss att vi skulle leta reda på arbetarklassen i bastun på Valhallabadet. Det här var korkat av två anledningar:

1. Varför skulle vi leta reda på just arbetarklassen? Han förutsatte under hela sin föreläsning att klassen bestod av snobbiga övre medelklasskids som behövde komma ner på jorden. Visst är det bra att röra sig i alla slags kretsar och få ett bredare perspektiv på tillvaron, men det var fan oförskämt att sätta ettikett på oss alla bara sådär.
2. Framför allt: Varför skulle arbetarklassen sitta i bastun på Valhallabadet?

Men det var inte det jag skulle skriva om.

På mitt gym finns det ett gäng underbara tanter. Några av dem går på yoga och skrattar väldigt mycket och en är en supertant som tar tyngre vikter än jag på pumpen och som dessutom går på flera pass i rad med sin lika träningstokiga man. Och de här tanterna har jag inte sett till på hela sommaren. I vintras däremot, då bastade vi ihop och jag fick veta massor om deras katter, barnbarn och resminnen. Och idag var de där igen! Jag gillar verkligen mina tanter. Och det är något särskilt med att sitta tillsammans med halvbekanta människor i en bastu. Samtalen blir lite annorlunda på något sätt.

3 kommentarer:

  1. Oh så härligt att basta! Det gör jag alldeles för sällan, även fast det är så skönt efter ett träningspass.

    SvaraRadera
  2. Härligt med sånna damer! det finnas alltid ett gäng sånna ute på Saltholmens nakenbadet vid havet i Göteborg, de sitter där och "ljuger" från maj och framåt. Näck, ingen blygsel, tusen erfarenheter, termos, solhatt och många bad. Låååångt innan gemene person vågar sig i vattnet. På vintern hackar de hål i isen och badar där uteockså, har min moder vittnat om. Tanter gjorda av stål!

    SvaraRadera
  3. @Melanie: Jag vet! :) Det är en sak som är underbar med att hösten är på väg - att det känns schysst att krypa in i en mörk bastu efter träningen när man inte längre kan ge sig iväg på sommaräventyr på kvällarna. :)

    @Mikaela: Haha, vilka fantastiska tanter! Sån vill jag också bli när jag blir äldre.

    SvaraRadera