söndag 5 juli 2009

Rullskidpremiär!


Stavarna justerade, dags att ge mig iväg!

Gnällde under frukosten på livets brist på stimulans. Jag vill testa nåt nytt. Och även om jag menade att jag vill flytta till Kiruna och gå naturturistguide-utbildning så kan jag tycka att förslaget att ge mig ut på rullskidor för första gången i livet inte var fy skam det heller.

Jag och J begav oss av till en oanvänd del av hamnen på östra sidan om Nissan. Jag på klassiska skidor, han på skejt. Och i min arma kropp finns det bannemig stakkapacitet! J lät lite imponerad när jag övat lite och fått in tekniken. Fick upp farten rätt bra och kände att bodybalancen och coreträningen gett mig rätt bra förutsättningar för att kunna bli en bra stakare.

Sen lade J ut grejer som jag skulle åka slalom runt. Vingligt och långsamt gick det, men jag klarade i alla fall vändningarna rätt bra efter ett tag, även om jag helst gjorde så stora svängar som möjligt...

Men sen var det ju det där med diagonalåkning... Förvisso var det helt plant och kanske inte optimalt för just det sättet att åka eftersom jag fick upp farten alldeles för fort och då blev jag nervös och ännu vingligare, så jag får väl skylla mina vältningar på det. Föll rätt på arslet ett par gånger, men utan att göra mig särskilt illa. Men blåsorna på tummar och lillfingrar kom förstås som ett brev på posten, fast det är ju bara lite kul. Det ska synas att man testar på nya grejer.

Jag känner stor tillförsikt och börjar så smått tro att det faktiskt kommer gå det här med Vasaloppsåkeriet.


Mycket funderingar kring när och var man ska sätta i staven och hur ska man skjuta ifrån och hur får man till den där satans diagonalen...


Balansträning, åka på en skida

Ojdå...

4 kommentarer:

  1. *hehe* Helt underbart! Jag ska själv ge mig på rullskidor snart. Även jag ska köra Vasaloppet 2010.

    Vi är ett gäng som har gett oss på en Svensk Klassiker, och efter nästa helg, då vi ska simma Vansbrosimmet, så ska jag ge mig på rullskidor. *livrädd* :)

    Ha det gott!
    /Richard

    SvaraRadera
  2. Gudars så kul, dig kommer jag att följa! :) Vi är i exakt samma sits du och jag, jag skall åka och köpa rullskidorna idag, tränar också inför Vasan. Läskigt och superkul att ha en sådan utmaning framför sig! Lite rädd för att slå ihjäl mig fullkomligt på rullskidorna, men va fan, man får nog vara lite ihärdig och ge det både en och tio chanser. :)

    vad har du köpt för utrustning? och kör du samma stavar då som du kommer använda i vinter med andra toppar bara?

    SvaraRadera
  3. Richard: En klassiker alltså! Ojoj...såna idéer har dykt upp i mitt huvud också vill jag lova, men det är simningen som skrämmer mig. Men efter vasan kanske jag blir superpeppad! Lycka till med Vansbrosimmet!

    Mikaela: Jag har fått låna min utrustning så länge, tänkte köpa egen framåt augusti-september när det börjar bli lite mer rullskidsäsong. Men min coach (fd längdskidåkare som jag får låna grejer av) tyckte att jag skulle lägga mina pengar på ordentliga och bra pjäxor och lättviktsstavar, eftersom man precis som du gissade kommer använda dem i vinter också. Så pjäxor som passar till bindningar som du ska ha på skidorna sen alltså, och på stavarna har man olika spetsar. När det gäller rullskidorna kan man tydligen köpa rätt basic grejer, typ Elpex Wasa 610 som är en schysst nybörjarrullskida som jag förstått. Jag åkte dock på Swenor fibreglass, och de har spann vilket inte Wasa-skidorna har, och det gör att de fjädrar lite mer.

    Kommer hur som helst bli en dyr historia det här vasaloppet känns det som ... Jag har inte ens ett par längdskidor ännu.:)

    SvaraRadera
  4. Nä, samma här, jag har INGET alls. var i butiken idag och kikade, hittade bra lätta excelstavar och ett par trögrullade everest-rullisar. Nu gäller det bara att hitta den bästa pjäxan, inte lätt detta, en riktig pryldjungel!

    SvaraRadera