måndag 20 juli 2009

Haverdal - Grötvik


Dagen började med bussresa ut till Haverdal. Sedan tog vi oss ner till havet...


...och försökte hitta en schysst stig strax ovanför sanddynerna.


Till slut hamnade vi i strandskogen i Haverdals naturreservat.

Och där hittade jag massa galna träd som växt åt konstiga håll.

Men till slut kunde jag slita mig och vandringen gick vidare genom underbar natur.

Efter drygt två timmar hade vi hunnit till Ringenäs (via en omväg runt i Vilshärad eftersom vi trodde att det skulle gå att gå genom skjutfältet. Det gick inte.) Där blev det lunchpaus.

En halvtimmes mat och vila blev det innan vi fortsatte turen. Då gick vi längs stranden fram till Tylöbäck.
På vägen skulle många hinder överbryggas. Det här var det minsta. Tylöbäck däremot var värsta floden.


Till slut hamnade vi på Prins Bertils stig igen, där den kommer ner i havsbandet igen från Möllegård.
Tylön sedd från Tylösand.

Strandkål strax innan Grötvik!! Första gången jag ser det så långt söderut på västkusten.

Efter Grötvik och 2.3 mils vandring tog vi oss upp på trafikerade vägar och tog bussen sista biten. Då hade vi gått ungefär en mil mer än jag hade trott att vi skulle orka.


Skönt att sitta ner en stund efter en lång, vacker och helt underbar dag! Ser fram emot Skottland.

5 kommentarer:

  1. Såg verklgien grymt ut! var det ett par svarta Ecco-walkingdojjor med goretex jag skådade där? Såg ut som det, jag har ett par sådana nämligen och är så himla nöjd! :)

    SvaraRadera
  2. Hittade hit från träningsglädje och känner igen dig från bloggandet på Funbeat också :)

    Vad riktigt roligt det såg ut att köra rullskidor, måste vara bästa träningen inför vasaloppet. Skulle gärna göra det också men kan inte lägga dem pengarna på det. Det går alldeles för många tusenlappar på träningsgrejer varje månad som det är ändå... :) Perfekt att kunna låna!

    SvaraRadera
  3. Mikkan: Det var grymt! Inte riktigt lika kul som att springa, men nästan. :) Och det var ecco-goretexskor om jag inte minns fel. det är ju grabbens fötter som de sitter på, men jag har för mig att det var så.

    Sara: Jo, riktigt härligt! Vi tänkte ju ta Båstad-Torekov egentligen, men det blev ett lite för stort projekt. Och kusten här i närheten är ju fin den också. :)

    Annika: Kul att du hittat hit! Tyvärr kommer jag inte kunna låna rullisarna hur länge till som helst, för om jag och Johan ska kunna träna ihop så behöver han kunna ha sina klassiska, blir inte riktigt samma sak om han skejtar och jag kör klassiskt. :( Men jag har gett mig fan på att klara det där Vasaloppet, och om det då krävs inköp av rullskidor för det så får det väl bli så. :)

    SvaraRadera
  4. Vackert! Och verkade dunder-mysigt!

    SvaraRadera