måndag 29 september 2008

Jämställdhetsblaj

När kvinnor ska berätta hur det går till hemma när det gäller städning, då verkar det plötsligt som att Sverige skulle vara ojämställt åt andra hållet. Jominsann, min man städar mer än vad jag gör, man skulle kunna säga att han är pedanten i vårt förhållande, själv märker jag inte dammet ens om jag vadar i det! heter det. Ursäkta men, yeah right. Klart som fan man ringer in till radion för att berätta om sin sjuuukt jämställde man, annars är man ju inte en bra kvinna. Det är ju status att ha en snubbe som grejar hemma, att erkänna att man lever med en grottman är ju inte så kul. Fascinerande att se hur idén om den goda kvinnan förändras.

Och annars då? Jo, jag och mina skrivbordsgrannar tävlar i dåliga skämt på temat hörn. Mitt bidrag bestod i "Fryser du? Ställ dig i hörnet, där är det nittio grader." Från skrivbordet bakom mig bidrog H med "Varför bygger norrmännen runda hus? Jo så att hundarna inte ska kissa i hörnen." Vann gjorde dock S med "Varför är turkarna så dåliga på fotboll? Jo, för varje gång de får en hörna öppnar dom ett kebabställe." Härligt och politisk inkorrekt så det förslår.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar